Multimedia Fusion

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
Mmf.jpg

Multimedia Fusion (w skrócie MMF) to program do tworzenia aplikacji stworzony przez firmę Clickteam. Program działa w podobny sposób co jego poprzednicy - Klik & Play i The Games Factory - do tworzenia gry używa się głównie myszy, nie jest wymagana znajomość jakiegokolwiek języka programowania ani jego zasad i struktur. MMF umożliwia tworzenie zaawansowanych gier 2D (głównie gry platformowe, logiczne, przygodowe) oraz prostych 3D, a nawet aplikacji użytkowych dla systemu Windows.

Do programu zostały wydane trzy oficjalne dodatki, tzw. Bonus Packi, rozszerzające jego możliwości. Obecnie program nie jest już rozwijany, w 2006 pojawił się jego następca - Multimedia Fusion 2

Interfejs programu

Interfejs Multimedia Fusion jest podzielony na trzy główne edytory, które zawierają kolejne podedytory:

Multimedia Fusion jest przeznaczony do tworzenia przede wszystkim prostych gier 2D. Otwarta struktura programu pozwala jednak zwiększyć jego możliwości za pomocą licznych pluginów. Za ich pomocą można osiągnąć zaawansowane efekty - począwszy od operacji na plikach i ciągach, poprzez używanie kontrolek ActiveX, skończywszy na grach internetowych i grafice 3D. Możliwe jest również tworzenie programów użytkowych, np. edytora tekstu czy klienta FTP.

Ze względu na specyfikę działania, najczęściej tworzonymi gatunkami gier w MMF są klasyczne gry platformowe, gry logiczne oraz zręcznościowe.

Wersje

MMF został wydany w dwóch wersjach - standardowej oraz PRO. Pierwsza z nich jest tańsza, gry w niej stworzone mogą być sprzedawane pod warunkiem zamieszczenia logo programu. Tymi ograniczeniami nie jest objęta wersja PRO, która zezwala na sprzedaż gier. Ma ona również znacznie zwiększone możliwości w stosunku do wersji standardowej.

Przykłady rozszerzeń

Tak jak w przypadku poprzednich programów Clickteamu, MMF umożliwia użytkownikom znającym język C++ tworzenie rozszerzeń do programu, używając dostępnego SDK.

Ograniczenia

Jak każdy edytor, MMF ma pewne ograniczenia. Oto część z nich:

  • Maksymalna ilość obiektów aktywnych to 10000, jednak już przy około 1000 obiektów, o wymiarach 4x4 piksele, gra zwalnia,
  • Maksymalna ilość obiektów tła to około 10000,
  • Edytor staje się niestabilny, gdy ilość warunków dla zdarzenia jest większa niż 15.

Zobacz też

Linki zewnętrzne