2D

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki

2D (z ang. Two Dimensionional) - grafika, gdzie obraz generowany jest za pomocą nakładających się na siebie płaskich obiektów, a nie brył (jak w grafice 3D). Wszystkie jej elementy posiadają jedynie dwa wymiary: wysokość i szerokość.

Może zawierać w sobie modele geometryczne (nazywane grafiką wektorową), obrazy cyfrowe (nazywane grafiką rastrową), tekst (zdefiniowany przez styl i rozmiar czcionki, kolor, pozycję, i orientację), funkcje i równania matematyczne. Składowe te mogą być modyfikowane i manipulowane przez dwuwymiarowe transformacje geometryczne, takie jak translacja, rotacja, skalowanie itp.

Kliki

Produkcje klikowe zazwyczaj tworzone są w dwóch wymiarach, chociaż rozszerzenie Klik OpenGL umożliwia nie tylko wstawianie elementów 3D, ale także tworzenie całkowicie trójwymiarowej gry. Czasem używa się również rzutu izometrycznego, aby uzyskać efekt trójwymiarowości, korzystając nadal jedynie z płaskich sprite-ów.

Aby wzbogacić grafikę 2D można też wykorzystać efekty wtapiania.

Edytory

Wszystkie edytory klikowe (TGF, MMF, GM itd.) zawierają wbudowane edytory grafiki 2D (rastrowe), jednak mają w pewnym stopniu ograniczone możliwości oraz wymagają włączonego edytora gier. Alternatywami mogą być np.:

  • Płatne
    • Adobe Photoshop
    • Corel Photo-Paint
  • Darmowe
    • Gimp
    • MS Paint

Zobacz też