The Games Factory

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
TGF.gif

The Games Factory (w skrócie TGF) - program wyprodukowany przez firmę Clickteam w 1996 roku. Umożliwia tworzenie gier bez znajomości języków programowania i zaawansowanych struktur oprogramowania. Uproszczony i ergomiczny graficzny interfejs umożliwia tworzenie obiektów i ich animacji, ustawianie ich w tzw. ramkach, a następnie zdefiniowanie ich zachowań w edytorze zdarzeń. TGF był bezpośrednim następcą innowacyjnego programu Klik & Play. Obecnie program nie jest już wspierany przez producenta, jego następcą jest znacznie ulepszony Multimedia Fusion.

Interfejs programu

Interfejs The Games Factory jest podzielony na trzy główne edytory, które zawierają kolejne podedytory:

The Games Factory jest przeznaczony do tworzenia przede wszystkim prostych gier 2D. Otwarta struktura programu pozwala jednak zwiększyć jego możliwości za pomocą licznych plug-inów. Za ich pomocą można osiągnąć zaawansowane efekty - począwszy od funkcji trygonometrycznych, poprzez operacje na plikach i ciągach, skończywszy na grach internetowych i grafice 3D. Możliwe jest również tworzenie programów użytkowych, poczynając od prostego edytora tekstu, kończąc na menedżerach plików czy klientach FTP.

Ze względu na specyfikę działania, najczęściej tworzonymi gatunkami gier w TGF są klasyczne gry platformowe, gry logiczne oraz zręcznościowe.

Wersje

TGF został wydany w dwóch wersjach - HOME oraz PRO. Pierwsza z nich jest tańsza, lecz do każdej stworzonej gry dodaje na końcu komunikat z informacją o programie, w jakim została stworzona. Oprócz tego licencja] użytkowania nie zezwala na sprzedawanie utworzonych gier i programów. Tymi ograniczeniami nie jest objęta wersja PRO, która zezwala na sprzedaż gier, nie zawiera również komunikatu końcowego.

Przykłady rozszerzeń

Począwszy od wersji 1.06, program obsługuje zewnętrzne rozszerzenia, umożliwiające tworzenie nowych obiektów i posługiwanie się ich wewnętrznymi funkcjami. Niektóre z rozszerzeń to:

Gotowce do nauki i wykorzystania w swoich aplikacjach

Aplikacje stworzone w TGF można podczas kompilacji zabezpieczyć przed edytowaniem a można nie zabezpieczać (tzw. open source), dając możliwość ich wykorzystania do nauki lub w innych aplikacjach innym klikowcom. Należy oczywiście pamiętać o podaniu notki w swoich aplikacjach o autorach prac, które zostały wykorzystane do naszej gry/programu. Pamiętaj, że niemile widziane jest używanie czyjejś grafiki bez wiedzy i zgody jej autora. W internecie znajduje się wiele tutoriali oraz open source games, na wielu serwisach. Warte odwiedzenia są następujące strony:

Ograniczenia

Jak każdy edytor, TGF ma pewne ograniczenia. Oto część z nich:

  • Maksymalna ilość obiektów aktywnych to 262,
  • Maksymalna ilość obiektów tła to 7930,
  • W sumie maksymalna ilość wszelkich obiektów to 8192,
  • Maksymalna ilość widocznych na ekranie zdarzeń to 1024.

Linki zewnętrzne


Zobacz też