Parallax w MMF

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
Slimaczek.jpg
Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z 5. numeru Ślimaczka (zobacz oryginalny artykuł).


Autor.jpg
Autorem tego artykułu jest
pepe9donkey

Zajmiemy się dzisiaj zagadnieniem naprawdę prostym do wykonania, a bardzo wzbogacającym naszą produkcję. Nadaje ono naszej grze głębi, jest znacznym elementem wielu platformówek - niestety nie klikowych. Mowa oczywiście o parralax'ie. Można by go określić np. jako wielopoziomowe przewijanie. Istotnie polega on na tym, że tło znajdujące się dalej od centralnego punktu platformówki, przewija się wolniej w stosunku do tła bliższego oraz pozostałej grafiki.

Ograniczenia

Dlaczego klikowe produkcje tak rzadko są zaopatrzone w ten element? Otóż wykonanie wydajnego parralax'u jest możliwe niestety tylko w Multimedia Fusion. W TGF'ie można popróbować zrobić go za pomocą obiektów aktywnych, ale jest to nie tylko nieefektywne ale również nieefektowne.

Realizacja

Zacznijmy od początku. Potrzebne nam będą z 2-3 obiekty o nazwie Background System Box. To za ich pomocą wykonany zostanie cały parralax. W ustawieniach obiektu, w zakładce "image" ustawiamy "pattern", a wszystkie kolory na "none". Klikamy "edit" i rozpoczynamy rysowanie tła.

Należy pamiętać, że ścieżek będzie kilka, więc jeżeli zrobimy je zbyt "gęste", będą się za często powtarzać i nakładać się na siebie. Ja, w moim przykładzie o wielkości okna 320x200 zrobiłem konar drzewa na planszy wielkości 280x200. Wygląda to tak:

parralax1.gif

Zielony kolor to oczywiście przezroczystość. Powyższy element to tylna część tła. Zapisujemy zmiany i ustawiamy na planszy tam, gdzie ma być. W podobny sposób robię drugi, nieco węższy i jaśniejszy konar - to moja przednia część.

Dorobimy oczywiście jakieś podłoże, platformy itp.

Zdarzenia

Same zdarzenia są banalne. Cały parralax opiera się na dwóch warunkach:

Parallax w MMF
N Zdarzenia
1
+ EZ-special.png Always
EZ-inne.png set dimensions -> Frame Width, 200
2
+ EZ-special.png Always
EZ-inne.png set position -> X Left Frame/1.2, Y Top Frame

I teraz uwaga. Zdarzenia powinny być w dwóch osobnych warunkach always, gdyż w innym przypadku parralax może nie zadziałać. X Left Frame/1.2 to ustawienie tła względem okna. Jeżeli podzielimy to przez większą wartość, tło będzie się szybciej przewijać. Dlatego też wąski, przedni konar ustawiam na X Left Frame/1.5. Dla tych, którzy woleliby ujrzeć wszystko na własne oczy, przygotowałem prosty przykład.

Pokombinujcie z wartościami, a na pewno uzyskacie dobry efekt. Życzę owocnej pracy .