Parallax scrolling

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki

Parallax scrolling, czyli przewijanie równoległe, to efekt wykorzystywany w grach, polegający na stworzeniu wrażenia pozornej głębi. Efekt ten polega na rozłożeniu tła gry na warstwy, z czego każda z warstw inaczej reaguje na scrolling. Tła najbardziej oddalone przewijają się zatem najwolniej, a elementy będące najbliżej - przewijają się najszybciej ze wszystkich.

Zastosowanie

Parallax scrolling, ze zrozumiałych względów, zastosowanie znajduje najczęściej w platformówkach oraz w minigrach. W MMF'ie efekt ten można bardzo łatwo i szybko uzyskać za pomocą obiektu Background System Box. TGF również posiada taką możliwość, ale wymagane jest użycie kilku lub nawet kilkunastu obiektów aktywnych i odpowiednia nimi manipulacja. Zrobienie parallax scrolling w TGF2 oraz MMF2 jest znacznie ułatwione dzięki paskowi narzędzi 'Layers Toolbars'. Jest to pasek narzędzi, w którym można zarządzać przynależnością poszczególnych obiektów do warstw oraz ustawiać prędkość przewijania poszczególnych warstw.

Osiągnięcie efektu w GM

GM wspiera dynamiczną zmianę pozycji tła. W roomie należy ustawić pożądaną ilość teł, których prędkość i położenie można modyfikować poprzez zmianę zmiennych takich jak background_x czy background_speed.

Zobacz też

Linki zewnętrzne