DLL

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki

DLL (z ang. Dynamic-Link Library) - biblioteka łączona dynamicznie. W środowisku Windows biblioteka dzielona (z ang. shared library), która przechowuje implementacje różnych funkcji (podprogramów) programu i/lub zasoby programu. Biblioteka DLL sama nie może wywoływać swoich funkcji (wykorzystywać zasobów w niej zawartych), może to zrobić jedynie program EXE, również klikowy.

Funkcje

Ponieważ funkcje biblioteki dynamicznej (DLL) mogą być jednocześnie importowane przez wiele programów, biblioteki DLL mogą obsłużyć kilka plików wykonywalnych, które w tym samym czasie korzystają z tego samego zbioru funkcji programu (stąd określenie: biblioteka dzielona). W przeciwieństwie do bibliotek statycznych, które są łączone z programem w czasie jego kompilacji, biblioteki DLL są wczytywane do pamięci operacyjnej dynamicznie, to jest wtedy, gdy faktycznie są potrzebne (stąd określenie: biblioteka dynamiczna). Dzięki temu pamięć operacyjna jest mniej obciążona, a biblioteka jest bardziej elastyczna (gotowość do pracy bez dodatkowej kompilacji).

W systemie Windows biblioteki DLL mają rozszerzenia *.dll lub *.ocx (gdy biblioteka korzysta z ActiveX).

Wykorzystanie w klikach

W klikach z bibliotek korzysta każda aplikacja:

  • cncs.dll dla KNP,
  • cncs32.dll dla TGF,
  • cncs232.dll dla MMF,
  • MMF2 zapisuje podobną bibliotekę w zbiorczym pliku EXE gry, czyli nie wymaga dodatkowych plików DLL.

A także niektóre rozszerzenia np.: DMC2 - bass.dll. Dodatkowe biblioteki DLL można uruchamiać poprzez dodatek CallDLL.

Ze strony Nuke Softu można pobrać pakiet cncs32.dll, cncs232.dll i bass.dll.