NukeBoards - Kreatywność przede wszystkim
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  DownloadDownload
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
[Inne] Howto Fabuła.
Autor Wiadomość
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Pomógł: 105 razy
Posty: 1773

51612 Prestiż
Wysłany: 20-08-2015, 21:30   [Inne] Howto Fabuła.

Poniższy punkto-poradnik nadaje się do ogólnego stosowania, nie tylko jako fabuła do gier.

Stosunkowo mało jest gier z dobrą fabułą. Z bardzo dobrą - jeszcze mniej. Jakiś czas temu napotkałem na listę punktów ze wskazówkami dla autorów scenariuszy dla filmów animowanych, jednak jak się okazało były na tyle uniwersalne że pasują do niemal każdego typu opowieści. Postanowiłem luźno przetłumaczyć punkty, a także dodać parę zdań od siebie tam gdzie uznałem to za stosowne. Sam uważam że te wskazówki są bardzo dobre i przy prawidłowym ich zastosowaniu można, z czasem i przy odrobinie wyobraźni i motywacji, samemu utworzyć opowieść która miałaby rangę "bardzo dobrej".

1. Bardziej doceniasz postać za starania, niż za jej sukcesy.

2. Staraj się pomyśleć co będzie ciekawiło odbiorców, niż to co jest fajne do pisania. Czasami te rzeczy potrafią być bardzo różne.

3. Próby wpasowania się w daną tematykę są istotne, ale zwykle nie widać o czym jest dana opowieść dopóki jej nie ukończysz. Może się okazać, że historia odbiega od tematu w różne strony. Sam musisz zdecydować czy wychodzi jej to na dobre.

4. Nie masz pomysłu jak zacząć? Pewnego razu był sobie ... . Każdego dnia ... . Pewnego dnia ... . Z tego powodu, ... . Z tego powodu, ... . Aż w końcu ... .

5. Upraszczaj. Koncentruj. Łącz postacie. Odcinaj gałęzie, które uznasz za mało ciekawe. Z pozoru wydaje się że tracisz cenne fragmenty scenariusza, jednak czasem takie pojedyncze gałęzie decydują w którą stronę rośnie całe drzewo. Odcięcie ich usuwa ograniczenia i czyni cię swobodnym w dalszym pisaniu.

6. W czym twoja postać jest dobra? Jaka jest jej strefa komfortu? Skonfrontuj ją z jej zupełnym przeciwieństwem. Daj jej wyzwanie. Jak sobie z nim radzi?
Bardzo lubię historie oparte o rywalizację dwóch postaci. Konflikt charakterów, żywiołowe starcia dwóch różnych światopoglądów, dynamizm w którym możemy się utożsamiać po części z jedną a po części z drugą postacią - nawet jeśli jedna jest stricte "ta dobra" a druga "ta zła". Cały ciężar opowieści można na tym oprzeć. A w dobrze przeprowadzonej genezie "złej" postaci - możemy sprawić że więcej osób się z nią utożsami niż z postacią pozytywną. Dobrze umotywowana zła postać może mieć znacznie ciekawszy i głębszy charakter niż dobra.

7. Zakończenia są najtrudniejsze. Nie próbuj wymyślić zakończenia na końcu, kiedy zbyt wiele rzeczy cię ogranicza. Najlepiej jest zaplanować zakończenie zanim będzie się pracować nad środkiem fabuły. Dobry finisz jest też punktem kulminacyjnym produkcji. Pamiętaj, że zakończenie zostaje z graczami najdłużej, a często też potrafi zupełnie zmienić ocenę danej produkcji - przeciętna gra z dobrym zakończeniem zwykle wypadnie znacznie lepiej niż dobra gra ze słabym zakończeniem. Jeżeli nie jesteś pewny że koniec jest wystarczająco dobry - skreśl, napisz go od nowa. Powinien być zaskakujący, ale spójny z resztą historii. Zakończenie może być lekko smutne, ale nie może być zupełnie negatywne i przygnębiające. Nie powinno zostawiać otwartych ważnych wątków z punktu widzenia historii.
Osobiście nie lubię też otwartych zakończeń. To tak jakby autor nie ufał swojej wizji do końca, lub co gorsza nie mógł się zdecydować.

8. Dokończ historię. Nawet jeśli nie jest perfekcyjna - dopisz do końca. Najwyżej rozpoczniesz nową - następnym razem postaraj się bardziej.

9. Jeśli nie możesz się zdecydować co będzie dalej, pomyśl co na pewno by się nie wydarzyło. Taka stymulacja wyobraźni pozwala iść w wiele stron które mogą nie mieć sensu, ale często dodatkowy materiał pozwoli w końcu przekuć się w coś dobrego. Łatwiej jest też wymyślić coś co się nie stanie, a to przełamuje barierę "braku pomysłów".

10. Pomyśl o historiach które lubisz. Rozłóż je na czynniki pierwsze. Co czyni je dobrymi? Jakie uczucia wywołują i kiedy? Możesz wykorzystać podobne mechanizmy w swojej historii.

11. Perfekcyjny pomysł, który pozostaje w głowie nie trafi do nikogo poza tobą. Spisanie go pozwoli na jego ulepszanie i doskonalenie.

12. Nie idź w stronę oczywistego. Odrzuć pierwsze, drugie, a nawet piąte co ci wpadnie do głowy, jeśli nie jest ciekawe i zaskakujące.

13. Nadaj charakteru swoim bohaterom. Pasywny bohater pozbawiony opinii może wydawać się lubiany na pierwszy rzut oka, ale takie postacie nie przyciągają tłumów. Niech każda postać posiada genezę, opinię, światopogląd, charakter, a nawet własny dialekt, czy zwroty którymi się posługuje. Postaraj się by postacie były wyjątkowe. Spisz wszystko o nich, tak jak sobie je wyobrażasz dokładnie. Pomoże to w kreowaniu interakcji między postaciami.

14. Co jest sercem opowieści? Co chcesz nią przekazać? Co wyróżnia ją na tle pozostałych?

15. Jeśli ty byłbyś swoją postacią w danej sytuacji, jak byś się poczuł? Odpowiednie zachowanie postaci nadaje wiarygodności niewiarygodnym sytuacjom.

16. Jaka jest stawka? Odbiorcy muszą mieć powód by trzymać kciuki za daną postać. Co się dzieje jeśli jej się nie powiedzie? Zadanie nie powinno być zbyt łatwe - niech startuje z przegrywającej pozycji.

17. Żadna praca nie idzie na marne. Jeśli coś nie wydaje się dobre w danym momencie - porzuć i idź dalej. Przyda się kiedy indziej.

18. Historia ma za zadanie wystawiać na próbę, a nie doskonalić. Musisz sam znać różnicę pomiędzy staraniem się bohatera, a po prostu przejściem przez opowieść.

19. Zbiegi okoliczności które uprzykrzają życie bohaterom są super. Zbiegi okoliczności żeby ich ocalić z kłopotów to oszukiwanie.

20. Pomyśl o opowieści której nie lubisz. Podziel ją na mniejsze części i dodając nieco od siebie spróbuj połączyć tak, żebyś mógł ją polubić. Czego zabrakło w danej historii? Czego było za dużo?

21. Co sprawiłoby, że TY byś się tak zachował? Musisz wcielać się w swoje postacie i wyobrażać sobie sytuacje w których się znajdują. Nie możesz po prostu pisać "cool" postaci i "cool" zachowań.

22. Jaka jest esencja twojej opowieści? Jak mógłbyś ją streścić w paru zdaniach? Jeśli to wiesz, możesz zacząć budować na tym jako fundamencie historii.


I kilka rad ode mnie, nie wynikających z danego poradnika:
V. Podział na dobro i zło jest bardzo popularny, ale niekoniecznie dobry. W prawdziwym świecie więcej osób jest po środku, w szarej strefie. Starcia takich szarych stref mogą być znacznie ciekawsze, gdyż nie wiadomo czego się spodziewać po jednych, a czego po drugich. Z dobrze napisanymi postaciami daje to znacznie szersze pole manewru, niż klisze pokroju "dobry paladyn" i "zły czarnoksiężnik".

W. Postacie nie są statyczne. Raz napisane charaktery nie muszą pozostawać takie same od początku do końca historii. Jak zmienia się protagonista? Jak zmienia się reszta postaci? Wiele postaci pozostanie wiernych swoim pierwotnym ideałom, ale wprowadzając nieco dynamizmu ożywimy opowieść, a także uczynimy ją nieco bardziej zaskakującą i dojrzałą. Postaraj się jednak, żeby nie wejść w "kliszę".

X. Historia, żeby być kompletna powinna posiadać różne fragmenty - niektóre zabawne, inne smutne, jeszcze inne z dozą intensywnej akcji - byle tylko nie wydawały się wymuszone.. Nie musi za to posiadać morału, tak jak nam to wpajali na lekcjach języka polskiego. Jeśli historia jest ciekawa i potrafi wzruszyć lub rozśmieszyć, zależnie od atmosfery - obroni się sama.

Y. Jeśli chcesz opowiedzieć historię w medium, które pozwala na brak liniowości i faktycznie chcesz opracować wiele różnych ścieżek - nie przerzucaj co chwilę swojej uwagi na osobne wątki. Dokończ jeden i dopiero weź się za kolejny. Jeżeli zamierzasz je wszystkie scalić wspólnym zakończeniem - przemyśl je dobrze zanim rozpoczniesz pracę nad różnymi wątkami, zgodnie z punktem 7.

Z. Czy historia jest skończona? Jakie emocje chcesz wywołać swoją historią - czy ta historia je wywołuje? Czy zależy ci na wszystkich jej bohaterach i uważasz że są wyjątkowi? Czy każdy bohater ma swoją motywację, która pcha go do celu? Czy zakończenie cię satysfakcjonuje? Czy historia jest "niekliszowa", nieprzewidywalna, ale posiada ciekawe zwroty akcji w najważniejszych momentach?
Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco - twoja fabuła jest gotowa. Od ciebie teraz zależy jak tchniesz w nią życie.
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
masterjayz 
Bohater


Pojedynki: być może
Pomógł: 6 razy
Posty: 228

10209 Prestiż
Wysłany: 21-08-2015, 17:39   

Bardzo boli w oczy jak się czyta ale ogólnie fajnie napisane, doceniam :D
 
     
jarlfenrir 
Generał brygady


Pomógł: 82 razy
Posty: 1732

37281 Prestiż
Wysłany: 21-08-2015, 20:47   

masterjayz napisał/a:
Bardzo boli w oczy jak się czyta
Dotarłem do punktu 4 i dalej już nie mogę. ZBYT boli w oczy. Oczywiście mogę skopiować tekst do notatnika i tak przeczytać, ale czuję, że moje oczy potrzebują odpoczynku od ekranu...
 
     
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Pomógł: 105 razy
Posty: 1773

51612 Prestiż
Wysłany: 21-08-2015, 23:12   

rozstrzeliłem to trochę, może teraz lepiej?
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
BROO 
Pupogłowy
Wizard x-)


Pojedynki: nie
Pomógł: 37 razy
Posty: 502

31680 Prestiż
Wysłany: 22-08-2015, 12:27   

Dziewicze oczy chłopiąt nie wytrzymują tyle tekstu w Internecie. Mamy 2015 rok i wtórny analfabetyzm na poziomie 90% :->.

Spokojna głowa, artykuł interesujący i przede wszystkim użyteczny. Skonfrontowałem te przemyślenia z anime/vnkami by wyciągnąć smutne wnioski. Ever17 anyone?

A ludziki nie czytają tego, ponieważ nie mają siły przeczytać tyle, a CO DOPIERO NAPISAĆ. Więc wiesz...

Kiedy następne artykuły?
 
     
jarlfenrir 
Generał brygady


Pomógł: 82 razy
Posty: 1732

37281 Prestiż
Wysłany: 22-08-2015, 14:49   

Fadex napisał/a:
rozstrzeliłem to trochę, może teraz lepiej?
O niebo lepiej ;)
 
     
duur 
Starszy sierżant


Pojedynki: nie
Pomógł: 2 razy
Posty: 178

1622 Prestiż
Wysłany: 08-09-2015, 01:23   

dobre do czytania przed snem po północy... czy nawet przed śmiercią twórczą! :--)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

PSK Cytaty Klikibaza - kopia wszystkich klików Klikipedia - encyklopedia o tworzeniu gier Discord KlikCzat Zaproszenie
Daj piniondza Wielkie Muzeum Klikowe

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group