Tworzenie silnika gry logicznej w GM

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
Autor.jpg
Autorem tego artykułu jest
ricardinho

Jest to artykuł dla początkujących użytkowników Game Makera. Nauczy cię on podstaw robienia gier logicznych.

Stworzenie spritów

Na początek stwórz sprite o wymiarach 32X32, najwygodniej jest gdy jest on kwadratem ponieważ będzie on pełnił rolę ściany. Proponuje nazwać go sprite_wall

Od razu tworzymy sprite głównego bohatera o takich samych wymiarach jak poprzedni i nazywamy go sprite_person

Teraz już tylko ostatni sprite i możemy przystąpić do kodowania. Będzie on pełnił funkcję mety czy końca etapu. Wielkość jak poprzednie a nazwa np. sprite_goal

Stworzenie obiektów

Najłatwiejsze mamy już za sobą... Teraz kliknij na poddrzewko Objects prawym przyciskiem myszy i wybierz Add object

Stworzony obiekt nazywamy obj_person i nadajemy mu sprite bohatera. Tak samo robimy z pozostałymi spritami. Kiedy mamy już dodane obiekty pora na kodowanie akcji.

Kodowanie

Wybieramy obiekt bohatera, klikamy na Add Event, dalej Collision i wybieramy obiekt ściany. Po prawej stronie widzisz zakładki i klocki. Kliknij na zakładkę move i wybierz z niej klocek Start moving in a direction.

Przerzuć go do pola Actions, kliknij na niego i zaznacz Self, z directions wybierz środkowy klocek a w speed napisz 8. Relative odznacz. Dodaj nowy event <no key> z zakładki keyboard

Przerzuć do niego z zakładki control klocek If instance is aligned with grid

Otwórz go, zaznacz "self", w "snap hor" i "snap vert" wpisz 32. Odznacz "Not". Następnie kliknij na zakładkę move i wybierz z niej klocek Start moving in a direction

Otwórz go i zaznacz "Self", z directions wybierz środkowy klocek a w speed napisz 8. Relative odznacz. Teraz jak się pewnie domyślasz trzeba zrobić podobnie z każdym ruchem . Otóż, zrób tak samo tylko np. dla ruchu w lewo zaznacz strzałkę skierowaną w lewo i nadaj jej prędkość 4. I tak samo dla ruchu w prawo, tylko, że zaznacz strzałkę skierowaną w prawo. Pamiętaj o tym, żeby dla ruchu nadać prędkość 4 a dla bezruchu 8. Po wykonaniu tych czynności otwórz obiekt "mety". Dodaj do niego event kolizji z bohaterem. Z zakładki main1 dodaj klocki If next room exists, Go to next room

Następnie z zakładki control dodaj klocek Else, a z zakładki main2 Restart the game

Zakończenie

Wreszczcie spokój z kodowaniem. Teraz tylko zbuduj level, a najlepiej dwa abyś mógł sprawdzić jak działa klocek przenoszący do następnego poziomu. Jeśli czegoś nie rozumiesz to zassaj przykład

Źródło