Tworzenie grafiki do gry platformowej (2)
pepe9donkey
Witam w kolejnej odsłonie prostego w każdym calu kursu. Dziś zajmiemy się czymś, co wielu z nas sprawia kłopoty, mimo, iż jest przecież tak proste do wykonania. Mam na myśli tło...
Spis treści
Wprowadzenie
Wielu początkujących, i nie tylko początkujących klikowców uważa tło za zbędny luksus w platformówce, a to przecież jeden z najistotniejszych jej elementów graficznych. Nie wystarczy prosty gradient, by nadać grze satysfakcjonujący kształt.
Zastanówmy się najpierw, co chcemy uzyskać. Powiedzmy, że chcemy wykonać tło (np. góry), do jakiegoś leśnego etapu. No dobrze, powiedzmy, że to będą skaliste, szare góry, za którymi widnieć będzie nasz ukochany, niebiesko-niebieski gradient.
Realizacja
Krok 1
Prosty kurs, więc wybierzmy równie prostą metodę. Aby lepiej wszystko pokazać, postanowiłem narysować małe góry, ot takie w sam raz dla gry w oknie o wielkości 320x200. Na początku, od niechcenia (jak zwykle), zaznaczam kontury naszego tła.
Krok 2
Tutaj pojawia się pierwszy problem. Nasze tło musimy dopasować do stylu, w jakim utrzymana jest reszta grafiki. Możemy zdecydować się na gruby kontur (taki, jaki opisywałem w poprzedniej odsłonie kursu), lub na cienki. Dla gier o małej rozdzielczości (320x200 lub 520x340) proponuję użycie cienkiego konturu, a do gier o większym oknie - grubszego. W tym punkcie również poprawiam niedoskonałości oraz dla konturu cienkiego - usuwam zbędne piksele, a dla grubszego - od niechcenia przejeżdżam jeszcze jedną warstwę.
Krok 3
Pora wypełnić nasze skały kolorem. Wybrałem niezbyt ciemny odcień szarego, ponieważ chcę, by moja platformówka utrzymana była w wesołych tonacjach.
Krok 4
W kolejnym kroku rozjaśniam nasze tła. Zdecydowałem się na odważne rozjaśnienie, chcąc nadać skałom niemal bajkowego klimatu. Wybieram zatem odcień o dwa "oczka" ;) jaśniejszy i również o dwa - ciemniejszy. Jaśniejszym kolorem tworzę linię równoległą do prawej krawędzi i wypełniam ją. Wcięcia akcentuję mocniej, poprzez ostre, śmiałe linie w głąb skały. Podobnie robię z ciemnym kolorem.
Krok 5
Nasze tła zaczynają już nabierać kształtów. Pora na ostatni krok. W nim dodaję na środku skały jeszcze jedną "ostrą", jasną oraz drugą - ciemną, plamę. Dodatkowo dorzucam jeszcze losowo kilka ciemnych lub jasnych pikseli.
Krok dodatkowy
A to bonusowy punkt dla tych, którzy uważają powyższe kontury za zbyt śmiałe i ostre. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, by je złagodzić, a zajmie nam to jedynie kilka chwil.
Zakończenie
Efekt nienajgorszy, nieprawdaż? Weźcie również pod uwagę to, że te dwie skały rysowałem jakieś 3 minuty i jak już pisałem kilka razy - od niechcenia. Morał z tego taki, że każdy, nawet najgorszy grafik - klikowiec, mając kilka chwil, może nabazgrać proste tło, które wzbogaci jego produkcję. Nie zakładajcie z góry, że nie potraficie rysować - takie tło narysuje każdy.
Zanim się jednak rozstaniemy, rzućcie okiem na jeszcze kilka przykładów wykorzystania tej metody. Do zobaczenia!