The Games Factory: Różnice pomiędzy wersjami
m |
m (→Przykłady rozszerzeń) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
== Przykłady rozszerzeń == | == Przykłady rozszerzeń == | ||
− | Począwszy od wersji 1.06, program obsługuje zewnętrzne [[rozszerzenia]], umożliwiające tworzenie nowych obiektów i posługiwanie się ich wewnętrznymi funkcjami. | + | Począwszy od wersji 1.06, program obsługuje zewnętrzne [[rozszerzenia]], umożliwiające tworzenie nowych obiektów i posługiwanie się ich wewnętrznymi funkcjami. Niektóre z rozszerzeń to: |
*'''[[Advanced Math]]''' - zaawansowane obliczenia matematyczna | *'''[[Advanced Math]]''' - zaawansowane obliczenia matematyczna | ||
*'''[[Binary]]''' - operacje na plikach | *'''[[Binary]]''' - operacje na plikach | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
*'''[[Klik OpenGL]]''' - wyświetlanie grafiki 3D | *'''[[Klik OpenGL]]''' - wyświetlanie grafiki 3D | ||
*'''[[Moosock]]''' - połączenia TCP/IP i tworzenie gier online | *'''[[Moosock]]''' - połączenia TCP/IP i tworzenie gier online | ||
− | *'''[[ | + | *'''[[Registry Object]]''' - obsługa systemowego rejestru |
*'''[[String Parser 2]]''' - zaawansowane operacje na napisach i listach | *'''[[String Parser 2]]''' - zaawansowane operacje na napisach i listach | ||
*'''[[Tray icon]]''' - obsługa ikony w zasobniku systemowym | *'''[[Tray icon]]''' - obsługa ikony w zasobniku systemowym |
Aktualna wersja na dzień 16:23, 25 sie 2007
The Games Factory (w skrócie TGF) - program wyprodukowany przez firmę Clickteam w 1996 roku. Umożliwia tworzenie gier bez znajomości języków programowania i zaawansowanych struktur oprogramowania. Uproszczony i ergomiczny graficzny interfejs umożliwia tworzenie obiektów i ich animacji, ustawianie ich w tzw. ramkach, a następnie zdefiniowanie ich zachowań w edytorze zdarzeń. TGF był bezpośrednim następcą innowacyjnego programu Klik & Play. Obecnie program nie jest już wspierany przez producenta, jego następcą jest znacznie ulepszony Multimedia Fusion.
Spis treści
Interfejs programu
Interfejs The Games Factory jest podzielony na trzy główne edytory, które zawierają kolejne podedytory:
- Edytor etapu - pozwala na tworzenie obiektów oraz umieszczenie ich na planszy,
- Edytor animacji - pozwala tworzyć i edytować animacje,
- Edytor obrazka - pozwala edytować poszczególne obrazki lub klatki animacji,
- Edytor animacji - pozwala tworzyć i edytować animacje,
- Edytor scenariusza - pozwala na zarządzanie etapami, takie jak dodanie przejścia, ustawienie hasła itp.
- Edytor zdarzeń - pozwala zdefiniować zachowanie obiektów,
- Edytor krokowy - pozwala na śledzenie zdarzeń w grze krok po kroku.
The Games Factory jest przeznaczony do tworzenia przede wszystkim prostych gier 2D. Otwarta struktura programu pozwala jednak zwiększyć jego możliwości za pomocą licznych plug-inów. Za ich pomocą można osiągnąć zaawansowane efekty - począwszy od funkcji trygonometrycznych, poprzez operacje na plikach i ciągach, skończywszy na grach internetowych i grafice 3D. Możliwe jest również tworzenie programów użytkowych, poczynając od prostego edytora tekstu, kończąc na menedżerach plików czy klientach FTP.
Ze względu na specyfikę działania, najczęściej tworzonymi gatunkami gier w TGF są klasyczne gry platformowe, gry logiczne oraz zręcznościowe.
Wersje
TGF został wydany w dwóch wersjach - HOME oraz PRO. Pierwsza z nich jest tańsza, lecz do każdej stworzonej gry dodaje na końcu komunikat z informacją o programie, w jakim została stworzona. Oprócz tego licencja] użytkowania nie zezwala na sprzedawanie utworzonych gier i programów. Tymi ograniczeniami nie jest objęta wersja PRO, która zezwala na sprzedaż gier, nie zawiera również komunikatu końcowego.
Przykłady rozszerzeń
Począwszy od wersji 1.06, program obsługuje zewnętrzne rozszerzenia, umożliwiające tworzenie nowych obiektów i posługiwanie się ich wewnętrznymi funkcjami. Niektóre z rozszerzeń to:
- Advanced Math - zaawansowane obliczenia matematyczna
- Binary - operacje na plikach
- Dialog Object - generator systemowych okien dialogowych
- Display Properties - modyfikacje ustawień rozdzielczości i palety barw
- DMC2 - odtwarzanie muzyki w popularnych formatach MP3, WAV i MOD
- Fast Loop - obsługa pętli iteracyjnych
- Klik OpenGL - wyświetlanie grafiki 3D
- Moosock - połączenia TCP/IP i tworzenie gier online
- Registry Object - obsługa systemowego rejestru
- String Parser 2 - zaawansowane operacje na napisach i listach
- Tray icon - obsługa ikony w zasobniku systemowym
Gotowce do nauki i wykorzystania w swoich aplikacjach
Aplikacje stworzone w TGF można podczas kompilacji zabezpieczyć przed edytowaniem a można nie zabezpieczać (tzw. open source), dając możliwość ich wykorzystania do nauki lub w innych aplikacjach innym klikowcom. Należy oczywiście pamiętać o podaniu notki w swoich aplikacjach o autorach prac, które zostały wykorzystane do naszej gry/programu. Pamiętaj, że niemile widziane jest używanie czyjejś grafiki bez wiedzy i zgody jej autora. W internecie znajduje się wiele tutoriali oraz open source games, na wielu serwisach. Warte odwiedzenia są następujące strony:
- Biblioklik - francuska strona z ponad 30 grami i programami
- Créer des jeux - francuska strona z ponad 15 grami i programami
- GameProg-Ita - włoska strona z ogromnym zbiorem downloadu w wersji open
- Fas software
- Clwe's Fangames Site
Ograniczenia
Jak każdy edytor, TGF ma pewne ograniczenia. Oto część z nich:
- Maksymalna ilość obiektów aktywnych to 262,
- Maksymalna ilość obiektów tła to 7930,
- W sumie maksymalna ilość wszelkich obiektów to 8192,
- Maksymalna ilość widocznych na ekranie zdarzeń to 1024.
Linki zewnętrzne
- Clickteam - oficjalna strona producenta programu.
- Clickteam Extension List - największa baza rozszerzeń do programów MMF i TGF.
- The Daily Click - popularna angielska strona społeczności osób, tworzących gry w programach TGF i MMF.
Zobacz też
czwarta generacja: Multimedia Fusion 2 • Multimedia Fusion 2 Developer • The Games Factory 2
trzecia generacja: Multimedia Fusion 1.0 • Multimedia Fusion 1.2 • Multimedia Fusion 1.5 • Multimedia Fusion 1.5 Pro
druga generacja: Click & Create • The Games Factory • The Games Factory Pro • Multimedia Fusion Express
pierwsza generacja: Klik & Play
pozostałe: Jamagic • AMOS BASIC • Install Creator • Patch Maker • Vitalize!
Artykuł ten zawiera udostępnione na licencji GNU FDL treści pochodzące w pierwotnej wersji z artykułu The_Games_Factory w Wikipedii. Lista autorów.