Pierwsza gra w GM: Różnice pomiędzy wersjami

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
 
Linia 41: Linia 41:
 
==Zakończenie==
 
==Zakończenie==
 
Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem.
 
Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem.
 +
 +
{{Funkcje|[[place_free()]]}}
 
[[Kategoria:Kursy i tutoriale]]
 
[[Kategoria:Kursy i tutoriale]]
 
[[Kategoria:Kursy i tutoriale dla użytkowników GM]]
 
[[Kategoria:Kursy i tutoriale dla użytkowników GM]]
 
[[Kategoria:Artykuły dla początkujących]]
 
[[Kategoria:Artykuły dla początkujących]]

Aktualna wersja na dzień 11:13, 21 lis 2006

Autor.jpg
Autorem tego artykułu jest
Jaklub

Artykuł ten przeznaczony jest dla początkujących. Dowiesz się w nim, jak stworzyć pierwszą grę w GM.

Wstęp

Pobrałeś program. Chcesz w nim zrobić pierwszą grę. Ale nie wiesz, do czego służą następujące ikonki, okienka itp, słowem, jesteś początkującym. Przeglądasz example i tutoriale, ale nic nie możesz się nauczyć. Tak jest? Ten artykuł ci pomoże.

Sprity, czyli grafika

Na początek kliknij ikonę z pacmanem w górnym brzegu ekranu lewym klawiszem myszki. W okienku, które się pojawi, widnieje guzik Load Sprite. Kliknij go.

Pokaże ci się wybierałka. Wybierz jakąkolwiek graficzkę w rozmiarze 24*24. Wybrana? Owa grafika to coś, czym będziesz się poruszał.

Zrób to samo ponownie, ale wybierz inną grafikę w tym samym rozmiarze i odznacz funkcję Transparent. Ta tajemnicza funkcja transparent to po prostu przeźroczystość. I w ten sposób masz grafikę murka.

Trzeci raz zrób to samo, ale bez odznaczanie funkcji transparent i będziesz miał koniec.

Obiekty

Skończyłeś kombinowanie sprite'ami, teraz pora na dźwięk, ale ten pominiemy, tak jak Backgroundy.

Przechodzimy do objectów. Podobnie jak przy spritach, klikasz ikonę w górnym brzegu okna, lecz nie pacmana, ale niebieską kulkę. To twój pierwszy obiekt. W dziale sprite klikasz ikonkę z myszką wybierającą opcję w menu i wybierasz sprite postaci. To samo robisz 2 razy, ale wybierając sprity murka i końca planszy. Przy obiekcie murka zaznaczasz funkcję Solid, a w obiekcie końca planszy ustawiasz funkcję Depth na wartość 1. Bardzo dobrze, ale nie przestajemy "bawić się" obiektami.

Kod

Wybierasz object postaci i klikasz guzik Add Event. Pojawi się okienko o nazwie Event Selector. Klikasz guziczek Step. Pojawi się podmenu, z którego wybierasz funkcję Step.

Teraz przejdziemy do zapełniania eventu Step. Kliknij kontrolkę Control w prawym brzegu okienka obiektu. Przeciągnij ikonkę z białą, zapisaną karteczką na pusty, oznaczony nazwą Actions biały prostokąt.

Powinno się wyświetlić okno z napisem Execute a piece of code. W tym okienku wpisujesz:

if place_free(x+8,y) and keyboard_check(vk_right) then x+=8
if place_free(x-8,y) and keyboard_check(vk_left) then x-=8
if place_free(x,y+8) and keyboard_check(vk_down) then y+=8
if place_free(x,y-8) and keyboard_check(vk_up) then y-=8

Napisałeś skrypt poruszania się. Teraz tylko kliknij na guziczek z ptaszkiem.

Kliknij przycisk Add Event ponownie. Wybierz opcję Collision i wybierz z podmenu obiekt końca planszy. Okno Actions będzie znowu puste, ale się tym nie martw. Kliknij kontrolkę main2 z prawego brzegu okna. Przeciągnij ikonkę z czerwonym guzikiem na okno Actions. W oknie obiektu klikasz OK.

Teraz pora kliknąć ikonkę z windowsowym okienkiem w górnym brzegu okna GM-a. Dodałeś room.

Przestaw kontrolki Snap X i Snap Y na 24. Poustawiaj obiekty na room-ie. Murków i końców możesz ustawiać ile chcesz, ale postać musi być jedna. Teraz możesz przetestować grę za pomocą zielonego trójkąta w górnym brzegu okna.

Zakończenie

Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem.

informacje na temat funkcji, użytych w artykule: place_free()