Pierwsza gra w GM: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 41: | Linia 41: | ||
==Zakończenie== | ==Zakończenie== | ||
Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem. | Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem. | ||
+ | |||
+ | {{Funkcje|[[place_free()]]}} | ||
[[Kategoria:Kursy i tutoriale]] | [[Kategoria:Kursy i tutoriale]] | ||
[[Kategoria:Kursy i tutoriale dla użytkowników GM]] | [[Kategoria:Kursy i tutoriale dla użytkowników GM]] | ||
[[Kategoria:Artykuły dla początkujących]] | [[Kategoria:Artykuły dla początkujących]] |
Aktualna wersja na dzień 11:13, 21 lis 2006
Jaklub
Artykuł ten przeznaczony jest dla początkujących. Dowiesz się w nim, jak stworzyć pierwszą grę w GM.
Spis treści
Wstęp
Pobrałeś program. Chcesz w nim zrobić pierwszą grę. Ale nie wiesz, do czego służą następujące ikonki, okienka itp, słowem, jesteś początkującym. Przeglądasz example i tutoriale, ale nic nie możesz się nauczyć. Tak jest? Ten artykuł ci pomoże.
Sprity, czyli grafika
Na początek kliknij ikonę z pacmanem w górnym brzegu ekranu lewym klawiszem myszki. W okienku, które się pojawi, widnieje guzik Load Sprite. Kliknij go.
Pokaże ci się wybierałka. Wybierz jakąkolwiek graficzkę w rozmiarze 24*24. Wybrana? Owa grafika to coś, czym będziesz się poruszał.
Zrób to samo ponownie, ale wybierz inną grafikę w tym samym rozmiarze i odznacz funkcję Transparent. Ta tajemnicza funkcja transparent to po prostu przeźroczystość. I w ten sposób masz grafikę murka.
Trzeci raz zrób to samo, ale bez odznaczanie funkcji transparent i będziesz miał koniec.
Obiekty
Skończyłeś kombinowanie sprite'ami, teraz pora na dźwięk, ale ten pominiemy, tak jak Backgroundy.
Przechodzimy do objectów. Podobnie jak przy spritach, klikasz ikonę w górnym brzegu okna, lecz nie pacmana, ale niebieską kulkę. To twój pierwszy obiekt. W dziale sprite klikasz ikonkę z myszką wybierającą opcję w menu i wybierasz sprite postaci. To samo robisz 2 razy, ale wybierając sprity murka i końca planszy. Przy obiekcie murka zaznaczasz funkcję Solid, a w obiekcie końca planszy ustawiasz funkcję Depth na wartość 1. Bardzo dobrze, ale nie przestajemy "bawić się" obiektami.
Kod
Wybierasz object postaci i klikasz guzik Add Event. Pojawi się okienko o nazwie Event Selector. Klikasz guziczek Step. Pojawi się podmenu, z którego wybierasz funkcję Step.
Teraz przejdziemy do zapełniania eventu Step. Kliknij kontrolkę Control w prawym brzegu okienka obiektu. Przeciągnij ikonkę z białą, zapisaną karteczką na pusty, oznaczony nazwą Actions biały prostokąt.
Powinno się wyświetlić okno z napisem Execute a piece of code. W tym okienku wpisujesz:
if place_free(x+8,y) and keyboard_check(vk_right) then x+=8 if place_free(x-8,y) and keyboard_check(vk_left) then x-=8 if place_free(x,y+8) and keyboard_check(vk_down) then y+=8 if place_free(x,y-8) and keyboard_check(vk_up) then y-=8
Napisałeś skrypt poruszania się. Teraz tylko kliknij na guziczek z ptaszkiem.
Kliknij przycisk Add Event ponownie. Wybierz opcję Collision i wybierz z podmenu obiekt końca planszy. Okno Actions będzie znowu puste, ale się tym nie martw. Kliknij kontrolkę main2 z prawego brzegu okna. Przeciągnij ikonkę z czerwonym guzikiem na okno Actions. W oknie obiektu klikasz OK.
Teraz pora kliknąć ikonkę z windowsowym okienkiem w górnym brzegu okna GM-a. Dodałeś room.
Przestaw kontrolki Snap X i Snap Y na 24. Poustawiaj obiekty na room-ie. Murków i końców możesz ustawiać ile chcesz, ale postać musi być jedna. Teraz możesz przetestować grę za pomocą zielonego trójkąta w górnym brzegu okna.
Zakończenie
Masz swoją pierwszą grę. Wyszła ci prosta labiryntówka. Widzisz, jakie to proste. Po stworzeniu tej gry powinieneś mieć ogólne rozeznanie, co i gdzie można zrobić w Game Makerze. Pracuj dalej, a tworzenie dobrych, rozbudowanych gier stanie przed Tobą otworem.