Obiekt globalny

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki

Obiekty globalne to takie, których zmienne i parametry przenoszą się przy przejściu do innej ramki, w przeciwieństwie do obiektów nieglobalnych, które na początku ramki (jeszcze przed zdarzeniem Start of frame) są tworzone od początku z domyślnymi wartościami oraz tymi ustawianymi w konfiguracji z poziomu edytora etapu). Przykładowo licznik, po uczynieniu go obiektem globalnym, w następnej ramce będzie wyświetlał wartość z poprzedniego poziomu.

Nadawanie globalności

Aby nadać globalność obiektowi, należy wykonać następujące czynności:

The Games Factory

  1. Przejść do edytora etapu,
  2. Kliknąć prawym przyciskiem myszki na obiekt,
  3. Wybrać opcję Object preferences,
  4. Przejść do zakładki Object handling,
  5. Zaznaczyć pole Object global to the entire game.

Multimedia Fusion

  1. Przejść do edytora etapu,
  2. Kliknąć prawym przyciskiem myszki na obiekt,
  3. Wybrać z listy Properties opcję Memory,
  4. W nowym oknie zaznaczyć pole Global object.

TGF2 i MMF2

  1. Przejść do edytora etapu,
  2. Zaznaczyć obiekt,
  3. W oknie Properties (zazwyczaj w lewym, dolnym rogu) wybrać zakładkę RunTime Options,
  4. W grupie Memory zaznaczyć pole Global Object.

Ograniczenia

Nie wszystkie obiekty mogą być ustawione jako globalne. Taką właściwość mogą mieć m.in.:

Obiektami globalnymi nie mogą być takie obiekty jak np.:

Błędy

W edytorze etapu TGF występuje dokuczliwy błąd, który nie pozwala na kopiowanie obiektów globalnych metodą kopiuj-wklej. Jeśli dokonamy takiej czynności, to gra będzie się zawieszać i stanie się niegrywalna. Aby tego uniknąć, należy obiekt globalny wstawiać z aktualnej listy obiektów danej ramki, nawet, jeśli ramka jest pusta (obiekty globalne nadal będą wyświetlane na liście).

Zobacz też