Obiekt aktywny
Obiekt aktywny to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry klikowej poprzez umieszczenie go na planszy w edytorze etapu. Cechami unikalnymi OA w Klik & Play i The Games Factory jest zdolność do ruchu i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W Multimedia Fusion i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów.
Spis treści
Opis działania i zastosowania
Zastosowań jest mnóstwo, bowiem jest to bardzo uniwersalny obiekt. Np.:
Warunki
- Collisions
- Movement
- Is "..." stopped? - sprawdza, czy obiekt jest zatrzymany
- Is "..." bouncing? - sprawdza, czy obiekt się odbija
- Compare Speed of "..." to a value - porównuje szybkość obiektu
- Compare Acceleration of "..." to a value - porównuje przyspieszenie obiektu
- Compare Deceleration of "..." to a value - porównuje opóźnienie obiektu
- Has "..." reached a node in the path - sprawdza, czy obiekt osiągnął węzeł w ruchu po ścieżce
- Has "..." reached the end of its path - sprawdza, czy obiekt osiągnął końcowy węzeł w ruchu po ścieżce
- Animation
- Which animation of "..." is playing? - sprawdza, jaka animacja jest aktualnie odtwarzana
- Has an animation finished? - sprawdza, czy aktualna animacja się zakończyła
- Compare current level of "..." to a value - porównuje numer aktualnej klatki animacji
- Position
- Test position of "..." - testuje pozycję obiektu co do ustawienia w polu gry
- Is "..." getting close to window's edge - sprawdza, czy obiekt zbliżył się na pewną odległość od krawędzi okna
- Compare X position to a value - porównuje pozycję X obiektu
- Compare Y position to a value - porównuje pozycję Y obiektu
- Direction
- Compare direction of "..." - porównuje kierunek obiektu
- Visibility
- Is "..." visible - sprawdza, czy obiekt jest widzialny
- Is "..." invisible - sprawdza, czy obiekt jest niewidzialny
- Pick or count
- Pick "..." at random - wybiera losowy obiekt
- Have all "..." been destroyed - sprawdza, czy wszystkie obiekty zostały zniszczone
- Compare to the number of "..." objects - porównuje liczbę obiektów na planszy
- Test for no "..." objects in a zone - sprawdza, czy w obszarze nie ma obiektów
- Compare to the number of "..." objects in a zone - porównuje liczbę obiektów w obszarze
- Values
- Compare to alterable value A - porównuje zmienną A
- Compare to alterable value B - porównuje zmienną B
- Compare to alterable value C - porównuje zmienną C
- Compare to fixed value - porównuje identyfikator obiektu
- Flags
- Is a flag on? - sprawdza, czy dana flaga jest włączona
- Is a flag off? - sprawdza, czy dana flaga jest wyłączona
Akcje
- Movement
- Stop - zatrzymuje obiekt,
- Start - wznawia ruch obiektu,
- Set speed... - ustawia aktualną prędkość (0-100),
- Set maximum speed... - ustawia maksymalną prędkość,
- Wrap Around Play Area - przy przejściu przez granicę pola gry obiekt pojawia się po przeciwnej jego stronie,
- Bounce - odbija,
- Reverse - odwraca kierunek ruchu,
- Animation
- Stop - zatrzymuje animację,
- Start - przywraca animację,
- Change - zmienia:
- Animation sequence - rodzaj animacji,
- Direction of animation - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam),
- Speed of animation - prędkość animacji,
- Restore - przywraca poniższe do wartości pierwotnych:
- Animation sequence
- Direction of animation
- Speed of animation
- Paste image into background - wkleja aktualną klatkę animacji obiektu do tła,
- Bring to front - przesuwa obiekt nad wszystkie inne,
- Bring to back - przesuwa obiekt pod wszystkie inne,
- Position
- Select Position - ustawia pozycję obiektu względem siebie, innego obiektu lub bezwzględnie,
- Swap Position with another Object - zamienia pozycję z innym obiektem,
- Set X Coordinate - ustawia współrzędną X obiektu,
- Set Y Coordinate - ustawia współrzędną Y obiektu,
- Direction
- Select direction... - ustawia kierunek bezwzględny,
- Look in the direction of... - ustawia kierunek względem współrzędnych,
- Visibility
- Make Object Invisible - ukrywa obiekt,
- Make Object Reappear - czyni obiekt widzialnym,
- Flash Object - powoduje miganie obiektem,
- Shoot an Object... - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny,
- Destroy - niszczy obiekt,
- Values... - pozwala na manipulację zmiennymi A, B i C,
- Flags
- Set On - włącza wybraną flagę,
- Set Off - wyłącza wybraną flagę,
- Toggle - przełącza wybraną flagę.
Zmiana wartości
- Which alterable value? - wybór zmiennej, która ma być zmodyfikowana,
- Change required
- Set value - ustalanie zmiennej na podaną liczbę,
- Add to value - dodawanie podanej liczby do zmiennej,
- Substract from value - odejmowanie podanej liczby od zmiennej,
- Spread a number - rozdzielanie pomiędzy obiekty danego typu kolejnych liczb od podanej.
Spread a number
N | Zdarzenia |
1 |
Następujące zdarzenie dla np. 5 obiektów "A" ustawi następujące wartości zmiennej A (w zależności od kolejności tworzenia obiektów "A"): 3, 4, 5, 6, 7. Akcja Spread a number zazwyczaj jest używana do przydzielania obiektom kolejnych, niepowtarzających się identyfikatorów, przez które można odnosić się do konkretnych obiektów, a nie do wszystkich danego typu naraz.
Wartości
- Movement
- Speed - szybkość
- Acceleration - przyspieszenie
- Deceleration - opóźnienie
- Position
- X Coordinate - pozycja X
- Y Coordinate - pozycja Y
- X Coordinate of left edge - pozycja X lewej krawędzi
- X Coordinate of right edge - pozycja X prawej krawędzi
- Y Coordinate of top edge - pozycja Y górnej krawędzi
- Y Coordinate of bottom edge - pozycja Y dolnej krawędzi
- Animation
- Current direction value - kierunek animacji
- Current level - aktualna klatka animacji
- Current animation value - aktualna animacja
- Count
- Number of objects on the play area - ilość obiektów na polu gry
- Values
- Retrieve alterable value A - zmienna A
- Retrieve alterable value B - zmienna B
- Retrieve alterable value C - zmienna C
- Retrieve fixed value - stały, unikalny identyfikator danego obiektu
- Value of one of internal flags - wartość flagi (0- off, 1- on)
Konfiguracja w edytorze etapu
- Movement
- Select/change movement - wybór sposobu poruszania się obiektu
- Set direction - zmiana kierunku, gdy obiekt nie ma ustawionego ruchu
- Edit movement - zmiana ustawien sposobu poruszania się obiektu
- View
- To front - przesuwa obiekt na przednią warstwę wyświetlania (zasłania wszystkie inne)
- Forward one - przesuwa obiekt na wyższą warstwę
- Backward one - przesuwa obiekt na niższą warstwę
- To back - przesuwa obiekt na tylną (najniższą) warstwę
- Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu
- Edit Animations - edycja animacji
- Edit Name and Icon - edycja nazwy i ikony obiektu
- New Object
- Active - tworzy nowy obiekt aktywny na bazie aktualnego
- Backdrop - tworzy nowy obiekt tła
- Quick Backdrop - tworzy nowy obiekt szybkiego tła
- Resize - zmiana rozmiaru obiektu (niezalecane!)
- Align
- Horizontal
- Left - wyrównanie obiektu do lewej
- Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (poziomo)
- Right - wyrównanie obiektu do prawej
- Vertical
- Top - wyrównanie obiektu do góry
- Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (pionowo)
- Bottom - wyrównanie obiektu do dołu
- Horizontal
Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu:
- Object handling
- Object global to the entire game - ustawia obiekt jako globalny
- Objects qualifiers - kwalifikatory, inaczej grupy obiektów - w edytorze zdarzeń grupa zachowuje się jak pojedyńczy obiekt, a w jednej grupie może być kilka różnych obiektów aktywnych
- Extra
- Follow the playfield - sprawia, że obiekt porusza się względem planszy
- Inactivate object if far from window - wyłącza obiekt (nie reaguje na zdarzenia), gdy jest on zbyt daleko od pola widzenia
- Display as background (faster)
- Use fine detection - stosowanie techniki wykrywania kolizji uwzględniającej przeźroczystość (jako miejsce wolne)
- Advanced
- Save background - zachowaj tło
- Wipe with color
- Ink Effect - wybór efektu wtapiania
- Load on call - ładowanie obiektu na żądanie
- Discard after use - wyładowanie po użyciu
- Destroy object if too far from playfield - niszczenie obiektu, gdy jest zbyt daleko od pola gry