Obiekt aktywny: Różnice pomiędzy wersjami

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
m (Akcje)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Obiekt aktywny''' to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry [[Kliki|klikowej]] poprzez umieszczenie go na planszy w [[Edytor etapu|edytorze etapu]]. Cechami unikalnymi OA w [[Klik & Play]] i [[The Games Factory]] jest zdolność do ruchu i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W [[Multimedia Fusion]] i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów.
+
'''Obiekt aktywny''' to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry [[Kliki|klikowej]] poprzez umieszczenie go na planszy w [[Edytor etapu|edytorze etapu]]. Cechami unikalnymi OA w [[Klik & Play]] i [[The Games Factory]] jest zdolność do [[ruch]]u i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W [[Multimedia Fusion]] i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów.
  
 
==Opis działania i zastosowania==
 
==Opis działania i zastosowania==
Linia 13: Linia 13:
  
 
==Warunki==
 
==Warunki==
{{stub-sekcja}}
+
*'''Collisions'''
 +
**'''Another object''' - sprawdza, czy obiekt zderzył się z innym obiektem aktywnym
 +
**'''Overlapping another object''' - sprawdza, czy obiekt nakłada się na inny obiekt aktywny
 +
**'''Backdrop''' - sprawdza, czy obiekt zderzył się z [[Obiekt tła|tłem]]
 +
**'''Overlapping a backdrop''' - sprawdza, czy obiekt nakłada się na [[Obiekt tła|tło]]
 +
*'''Movement'''
 +
**'''Is "..." stopped?''' - sprawdza, czy obiekt jest zatrzymany
 +
**'''Is "..." bouncing?''' - sprawdza, czy obiekt się odbija
 +
**'''Compare Speed of "..." to a value''' - porównuje szybkość obiektu
 +
**'''Compare Acceleration of "..." to a value''' - porównuje przyspieszenie obiektu
 +
**'''Compare Deceleration of "..." to a value''' - porównuje opóźnienie obiektu
 +
**'''Has "..." reached a node in the path''' - sprawdza, czy obiekt osiągnął węzeł w ruchu po ścieżce
 +
**'''Has "..." reached the end of its path''' - sprawdza, czy obiekt osiągnął końcowy węzeł w ruchu po ścieżce
 +
*'''Animation'''
 +
**'''Which animation of "..." is playing?''' - sprawdza, jaka animacja jest aktualnie odtwarzana
 +
**'''Has an animation finished?''' - sprawdza, czy aktualna animacja się zakończyła
 +
**'''Compare current level of "..." to a value''' - porównuje numer aktualnej klatki animacji
 +
*'''Position'''
 +
**'''Test position of "..."''' - testuje pozycję obiektu co do ustawienia w polu gry
 +
**'''Is "..." getting close to window's edge''' - sprawdza, czy obiekt zbliżył się na pewną odległość od krawędzi okna
 +
**'''Compare X position to a value''' - porównuje pozycję X obiektu
 +
**'''Compare Y position to a value''' - porównuje pozycję Y obiektu
 +
*'''Direction'''
 +
**'''Compare direction of "..."''' - porównuje kierunek obiektu
 +
*'''Visibility'''
 +
**'''Is "..." visible''' - sprawdza, czy obiekt jest widzialny
 +
**'''Is "..." invisible''' - sprawdza, czy obiekt jest niewidzialny
 +
*'''Pick or count'''
 +
**'''Pick "..." at random''' - wybiera losowy obiekt
 +
**'''Have all "..." been destroyed''' - sprawdza, czy wszystkie obiekty zostały zniszczone
 +
**'''Compare to the number of "..." objects''' - porównuje liczbę obiektów na planszy
 +
**'''Test for no "..." objects in a zone''' - sprawdza, czy w obszarze nie ma obiektów
 +
**'''Compare to the number of "..." objects in a zone''' - porównuje liczbę obiektów w obszarze
 +
*'''Values'''
 +
**'''Compare to alterable value A''' - porównuje zmienną A
 +
**'''Compare to alterable value B''' - porównuje zmienną B
 +
**'''Compare to alterable value C''' - porównuje zmienną C
 +
**'''Compare to fixed value''' - porównuje identyfikator obiektu
 +
**'''Flags'''
 +
***'''Is a flag on?''' - sprawdza, czy dana flaga jest włączona
 +
***'''Is a flag off?''' - sprawdza, czy dana flaga jest wyłączona
  
 
==Akcje==
 
==Akcje==
 
*'''Movement'''
 
*'''Movement'''
 
**'''Stop''' - zatrzymuje obiekt,
 
**'''Stop''' - zatrzymuje obiekt,
**'''Start''' - przestaje zatrzymywać,
+
**'''Start''' - wznawia ruch obiektu,
 
**'''Set speed...''' - ustawia aktualną prędkość (0-100),
 
**'''Set speed...''' - ustawia aktualną prędkość (0-100),
 
**'''Set maximum speed...''' - ustawia maksymalną prędkość,
 
**'''Set maximum speed...''' - ustawia maksymalną prędkość,
Linia 28: Linia 68:
 
**'''Start''' - przywraca animację,
 
**'''Start''' - przywraca animację,
 
**'''Change''' - zmienia:
 
**'''Change''' - zmienia:
**'''*Animation sequence''' - rodzaj animacji,
+
***'''Animation sequence''' - rodzaj animacji,
**'''*Direction of animation''' - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam),
+
***'''Direction of animation''' - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam),
**'''*Speed of animation''' - prędkość animacji,
+
***'''Speed of animation''' - prędkość animacji,
 
**'''Restore''' - przywraca poniższe do wartości pierwotnych:
 
**'''Restore''' - przywraca poniższe do wartości pierwotnych:
**'''*Animation sequence
+
***'''Animation sequence
**'''*Direction of animation
+
***'''Direction of animation
**'''*Speed of animation
+
***'''Speed of animation
**'''Paste image into background''' - wlepia aktualną klatkę animacji obiektu do tła,
+
**'''Paste image into background''' - wkleja aktualną klatkę animacji obiektu do tła,
 
**'''Bring to front''' - przesuwa obiekt nad wszystkie inne,
 
**'''Bring to front''' - przesuwa obiekt nad wszystkie inne,
 
**'''Bring to back''' - przesuwa obiekt pod wszystkie inne,
 
**'''Bring to back''' - przesuwa obiekt pod wszystkie inne,
Linia 44: Linia 84:
 
**'''Set Y Coordinate''' - ustawia współrzędną Y obiektu,
 
**'''Set Y Coordinate''' - ustawia współrzędną Y obiektu,
 
*'''Direction'''
 
*'''Direction'''
**'''Select direction...''' - ustawia kierunek,
+
**'''Select direction...''' - ustawia kierunek bezwzględny,
**'''Look in the direction of...''' - obraca obiekt na współrzędne,
+
**'''Look in the direction of...''' - ustawia kierunek względem współrzędnych,
 
*'''Visibility'''
 
*'''Visibility'''
**'''Make Object Invisible''' - ukryj,
+
**'''Make Object Invisible''' - ukrywa obiekt,
**'''Make Object Reappear''' - pokaż,
+
**'''Make Object Reappear''' - czyni obiekt widzialnym,
**'''Flash Object''' - migaj obiektem,
+
**'''Flash Object''' - powoduje miganie obiektem,
 
*'''Shoot an Object...''' - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny,
 
*'''Shoot an Object...''' - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny,
 
*'''Destroy''' - niszczy obiekt,
 
*'''Destroy''' - niszczy obiekt,
Linia 57: Linia 97:
 
**'''Set Off''' - wyłącza wybraną flagę,
 
**'''Set Off''' - wyłącza wybraną flagę,
 
**'''Toggle''' - przełącza wybraną flagę.
 
**'''Toggle''' - przełącza wybraną flagę.
 +
 +
===Zmiana wartości===
 +
*'''Which alterable value?''' - wybór zmiennej, która ma być zmodyfikowana,
 +
*'''Change required'''
 +
**'''Set value''' - ustalanie zmiennej na podaną liczbę,
 +
**'''Add to value''' - dodawanie podanej liczby do zmiennej,
 +
**'''Substract from value''' - odejmowanie podanej liczby od zmiennej,
 +
**'''Spread a number''' - rozdzielanie pomiędzy obiekty danego typu kolejnych liczb od podanej.
 +
 +
===Spread a number===
 +
{{Zdarzenie/Tabelka_n|naglowek=Kod do edytora zdarzeń|zawartosc=
 +
{{zdarzenie|nr=1|warunki=
 +
{{warunek|tresc={{EZ/Special}} Always}}
 +
|akcje=
 +
{{akcja|tresc={{Obiekt|A}} Spread value 3 in alterable value A}}
 +
}}
 +
}}
 +
Następujące zdarzenie dla np. 5 obiektów "A" ustawi następujące wartości zmiennej A (w zależności od kolejności tworzenia obiektów "A"): ''3, 4, 5, 6, 7''. Akcja '''Spread a number''' zazwyczaj jest używana do przydzielania obiektom kolejnych, niepowtarzających się identyfikatorów, przez które można odnosić się do konkretnych obiektów, a nie do wszystkich danego typu naraz.
  
 
==Wartości==
 
==Wartości==
{{stub-sekcja}}
+
*'''Movement'''
 +
**'''Speed''' - szybkość
 +
**'''Acceleration''' - przyspieszenie
 +
**'''Deceleration''' - opóźnienie
 +
*'''Position'''
 +
**'''X Coordinate''' - pozycja X
 +
**'''Y Coordinate''' - pozycja Y
 +
**'''X Coordinate of left edge''' - pozycja X lewej krawędzi
 +
**'''X Coordinate of right edge''' - pozycja X prawej krawędzi
 +
**'''Y Coordinate of top edge''' - pozycja Y górnej krawędzi
 +
**'''Y Coordinate of bottom edge''' - pozycja Y dolnej krawędzi
 +
*'''Animation'''
 +
**'''Current direction value''' - kierunek animacji
 +
**'''Current level''' - aktualna klatka animacji
 +
**'''Current animation value''' - aktualna animacja
 +
*'''Count'''
 +
**'''Number of objects on the play area''' - ilość obiektów na polu gry
 +
*'''Values'''
 +
**'''Retrieve alterable value A''' - [[zmienna]] A
 +
**'''Retrieve alterable value B''' - zmienna B
 +
**'''Retrieve alterable value C''' - zmienna C
 +
**'''Retrieve fixed value''' - stały, unikalny identyfikator danego obiektu
 +
**'''Value of one of internal flags''' - wartość flagi (0- off, 1- on)
  
 
==Konfiguracja w [[edytor etapu|edytorze etapu]]==
 
==Konfiguracja w [[edytor etapu|edytorze etapu]]==
{{stub-sekcja}}
+
*'''Movement'''
 +
**'''Select/change movement''' - wybór sposobu poruszania się obiektu
 +
**'''Set direction''' - zmiana kierunku, gdy obiekt nie ma ustawionego ruchu
 +
**'''Edit movement''' - zmiana ustawien sposobu poruszania się obiektu
 +
*'''View'''
 +
**'''To front''' - przesuwa obiekt na przednią warstwę wyświetlania (zasłania wszystkie inne)
 +
**'''Forward one''' - przesuwa obiekt na wyższą warstwę
 +
**'''Backward one''' - przesuwa obiekt na niższą warstwę
 +
**'''To back''' - przesuwa obiekt na tylną (najniższą) warstwę
 +
*'''Object preferences''' - szczegółowe ustawienia obiektu
 +
*'''Edit Animations''' - edycja animacji
 +
*'''Edit Name and Icon''' - edycja nazwy i ikony obiektu
 +
*'''New Object'''
 +
**'''Active''' - tworzy nowy obiekt aktywny na bazie aktualnego
 +
**'''Backdrop''' - tworzy nowy [[obiekt tła]]
 +
**'''Quick Backdrop''' - tworzy nowy [[obiekt szybkiego tła]]
 +
*'''Resize''' - zmiana rozmiaru obiektu (niezalecane!)
 +
*'''Align'''
 +
**'''Horizontal'''
 +
***'''Left''' - wyrównanie obiektu do lewej
 +
***'''Center in playfield''' - wyrównanie obiektu do środka (poziomo)
 +
***'''Right''' - wyrównanie obiektu do prawej
 +
**'''Vertical'''
 +
***'''Top''' - wyrównanie obiektu do góry
 +
***'''Center in playfield''' - wyrównanie obiektu do środka (pionowo)
 +
***'''Bottom''' - wyrównanie obiektu do dołu
 +
 
 +
===Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu:===
 +
*'''Object handling'''
 +
**'''Object global to the entire game''' - ustawia obiekt jako [[Obiekt globalny|globalny]]
 +
**'''Objects qualifiers''' - kwalifikatory, inaczej grupy obiektów - w [[Edytor zdarzeń|edytorze zdarzeń]] grupa zachowuje się jak pojedyńczy obiekt, a w jednej grupie może być kilka różnych obiektów aktywnych
 +
*'''Extra'''
 +
**'''Follow the playfield''' - sprawia, że obiekt porusza się względem planszy
 +
**'''Inactivate object if far from window''' - wyłącza obiekt (nie reaguje na zdarzenia), gdy jest on zbyt daleko od pola widzenia
 +
**''Display as background (faster)''
 +
**'''Use fine detection''' - stosowanie techniki wykrywania kolizji uwzględniającej przeźroczystość (jako miejsce wolne)
 +
*'''Advanced'''
 +
**'''Save background''' - zachowaj tło
 +
**''Wipe with color''
 +
**'''Ink Effect''' - wybór [[Efekt wtapiania|efektu wtapiania]]
 +
**'''Load on call''' - ładowanie obiektu na żądanie
 +
**'''Discard after use''' - wyładowanie po użyciu
 +
**'''Destroy object if too far from playfield''' - niszczenie obiektu, gdy jest zbyt daleko od pola gry
  
 
[[Kategoria:KNP]]
 
[[Kategoria:KNP]]
 
[[Kategoria:TGF]]
 
[[Kategoria:TGF]]
 
[[Kategoria:MMF]]
 
[[Kategoria:MMF]]
 +
[[Kategoria:TGF2]]
 
[[Kategoria:MMF2]]
 
[[Kategoria:MMF2]]

Aktualna wersja na dzień 19:59, 9 lut 2008

Obiekt aktywny to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry klikowej poprzez umieszczenie go na planszy w edytorze etapu. Cechami unikalnymi OA w Klik & Play i The Games Factory jest zdolność do ruchu i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W Multimedia Fusion i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów.

Opis działania i zastosowania

Zastosowań jest mnóstwo, bowiem jest to bardzo uniwersalny obiekt. Np.:

Warunki

  • Collisions
    • Another object - sprawdza, czy obiekt zderzył się z innym obiektem aktywnym
    • Overlapping another object - sprawdza, czy obiekt nakłada się na inny obiekt aktywny
    • Backdrop - sprawdza, czy obiekt zderzył się z tłem
    • Overlapping a backdrop - sprawdza, czy obiekt nakłada się na tło
  • Movement
    • Is "..." stopped? - sprawdza, czy obiekt jest zatrzymany
    • Is "..." bouncing? - sprawdza, czy obiekt się odbija
    • Compare Speed of "..." to a value - porównuje szybkość obiektu
    • Compare Acceleration of "..." to a value - porównuje przyspieszenie obiektu
    • Compare Deceleration of "..." to a value - porównuje opóźnienie obiektu
    • Has "..." reached a node in the path - sprawdza, czy obiekt osiągnął węzeł w ruchu po ścieżce
    • Has "..." reached the end of its path - sprawdza, czy obiekt osiągnął końcowy węzeł w ruchu po ścieżce
  • Animation
    • Which animation of "..." is playing? - sprawdza, jaka animacja jest aktualnie odtwarzana
    • Has an animation finished? - sprawdza, czy aktualna animacja się zakończyła
    • Compare current level of "..." to a value - porównuje numer aktualnej klatki animacji
  • Position
    • Test position of "..." - testuje pozycję obiektu co do ustawienia w polu gry
    • Is "..." getting close to window's edge - sprawdza, czy obiekt zbliżył się na pewną odległość od krawędzi okna
    • Compare X position to a value - porównuje pozycję X obiektu
    • Compare Y position to a value - porównuje pozycję Y obiektu
  • Direction
    • Compare direction of "..." - porównuje kierunek obiektu
  • Visibility
    • Is "..." visible - sprawdza, czy obiekt jest widzialny
    • Is "..." invisible - sprawdza, czy obiekt jest niewidzialny
  • Pick or count
    • Pick "..." at random - wybiera losowy obiekt
    • Have all "..." been destroyed - sprawdza, czy wszystkie obiekty zostały zniszczone
    • Compare to the number of "..." objects - porównuje liczbę obiektów na planszy
    • Test for no "..." objects in a zone - sprawdza, czy w obszarze nie ma obiektów
    • Compare to the number of "..." objects in a zone - porównuje liczbę obiektów w obszarze
  • Values
    • Compare to alterable value A - porównuje zmienną A
    • Compare to alterable value B - porównuje zmienną B
    • Compare to alterable value C - porównuje zmienną C
    • Compare to fixed value - porównuje identyfikator obiektu
    • Flags
      • Is a flag on? - sprawdza, czy dana flaga jest włączona
      • Is a flag off? - sprawdza, czy dana flaga jest wyłączona

Akcje

  • Movement
    • Stop - zatrzymuje obiekt,
    • Start - wznawia ruch obiektu,
    • Set speed... - ustawia aktualną prędkość (0-100),
    • Set maximum speed... - ustawia maksymalną prędkość,
    • Wrap Around Play Area - przy przejściu przez granicę pola gry obiekt pojawia się po przeciwnej jego stronie,
    • Bounce - odbija,
    • Reverse - odwraca kierunek ruchu,
  • Animation
    • Stop - zatrzymuje animację,
    • Start - przywraca animację,
    • Change - zmienia:
      • Animation sequence - rodzaj animacji,
      • Direction of animation - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam),
      • Speed of animation - prędkość animacji,
    • Restore - przywraca poniższe do wartości pierwotnych:
      • Animation sequence
      • Direction of animation
      • Speed of animation
    • Paste image into background - wkleja aktualną klatkę animacji obiektu do tła,
    • Bring to front - przesuwa obiekt nad wszystkie inne,
    • Bring to back - przesuwa obiekt pod wszystkie inne,
  • Position
    • Select Position - ustawia pozycję obiektu względem siebie, innego obiektu lub bezwzględnie,
    • Swap Position with another Object - zamienia pozycję z innym obiektem,
    • Set X Coordinate - ustawia współrzędną X obiektu,
    • Set Y Coordinate - ustawia współrzędną Y obiektu,
  • Direction
    • Select direction... - ustawia kierunek bezwzględny,
    • Look in the direction of... - ustawia kierunek względem współrzędnych,
  • Visibility
    • Make Object Invisible - ukrywa obiekt,
    • Make Object Reappear - czyni obiekt widzialnym,
    • Flash Object - powoduje miganie obiektem,
  • Shoot an Object... - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny,
  • Destroy - niszczy obiekt,
  • Values... - pozwala na manipulację zmiennymi A, B i C,
  • Flags
    • Set On - włącza wybraną flagę,
    • Set Off - wyłącza wybraną flagę,
    • Toggle - przełącza wybraną flagę.

Zmiana wartości

  • Which alterable value? - wybór zmiennej, która ma być zmodyfikowana,
  • Change required
    • Set value - ustalanie zmiennej na podaną liczbę,
    • Add to value - dodawanie podanej liczby do zmiennej,
    • Substract from value - odejmowanie podanej liczby od zmiennej,
    • Spread a number - rozdzielanie pomiędzy obiekty danego typu kolejnych liczb od podanej.

Spread a number

Kod do edytora zdarzeń
N Zdarzenia
1
+ EZ-special.png Always
ActiveA.gif Spread value 3 in alterable value A

Następujące zdarzenie dla np. 5 obiektów "A" ustawi następujące wartości zmiennej A (w zależności od kolejności tworzenia obiektów "A"): 3, 4, 5, 6, 7. Akcja Spread a number zazwyczaj jest używana do przydzielania obiektom kolejnych, niepowtarzających się identyfikatorów, przez które można odnosić się do konkretnych obiektów, a nie do wszystkich danego typu naraz.

Wartości

  • Movement
    • Speed - szybkość
    • Acceleration - przyspieszenie
    • Deceleration - opóźnienie
  • Position
    • X Coordinate - pozycja X
    • Y Coordinate - pozycja Y
    • X Coordinate of left edge - pozycja X lewej krawędzi
    • X Coordinate of right edge - pozycja X prawej krawędzi
    • Y Coordinate of top edge - pozycja Y górnej krawędzi
    • Y Coordinate of bottom edge - pozycja Y dolnej krawędzi
  • Animation
    • Current direction value - kierunek animacji
    • Current level - aktualna klatka animacji
    • Current animation value - aktualna animacja
  • Count
    • Number of objects on the play area - ilość obiektów na polu gry
  • Values
    • Retrieve alterable value A - zmienna A
    • Retrieve alterable value B - zmienna B
    • Retrieve alterable value C - zmienna C
    • Retrieve fixed value - stały, unikalny identyfikator danego obiektu
    • Value of one of internal flags - wartość flagi (0- off, 1- on)

Konfiguracja w edytorze etapu

  • Movement
    • Select/change movement - wybór sposobu poruszania się obiektu
    • Set direction - zmiana kierunku, gdy obiekt nie ma ustawionego ruchu
    • Edit movement - zmiana ustawien sposobu poruszania się obiektu
  • View
    • To front - przesuwa obiekt na przednią warstwę wyświetlania (zasłania wszystkie inne)
    • Forward one - przesuwa obiekt na wyższą warstwę
    • Backward one - przesuwa obiekt na niższą warstwę
    • To back - przesuwa obiekt na tylną (najniższą) warstwę
  • Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu
  • Edit Animations - edycja animacji
  • Edit Name and Icon - edycja nazwy i ikony obiektu
  • New Object
  • Resize - zmiana rozmiaru obiektu (niezalecane!)
  • Align
    • Horizontal
      • Left - wyrównanie obiektu do lewej
      • Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (poziomo)
      • Right - wyrównanie obiektu do prawej
    • Vertical
      • Top - wyrównanie obiektu do góry
      • Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (pionowo)
      • Bottom - wyrównanie obiektu do dołu

Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu:

  • Object handling
    • Object global to the entire game - ustawia obiekt jako globalny
    • Objects qualifiers - kwalifikatory, inaczej grupy obiektów - w edytorze zdarzeń grupa zachowuje się jak pojedyńczy obiekt, a w jednej grupie może być kilka różnych obiektów aktywnych
  • Extra
    • Follow the playfield - sprawia, że obiekt porusza się względem planszy
    • Inactivate object if far from window - wyłącza obiekt (nie reaguje na zdarzenia), gdy jest on zbyt daleko od pola widzenia
    • Display as background (faster)
    • Use fine detection - stosowanie techniki wykrywania kolizji uwzględniającej przeźroczystość (jako miejsce wolne)
  • Advanced
    • Save background - zachowaj tło
    • Wipe with color
    • Ink Effect - wybór efektu wtapiania
    • Load on call - ładowanie obiektu na żądanie
    • Discard after use - wyładowanie po użyciu
    • Destroy object if too far from playfield - niszczenie obiektu, gdy jest zbyt daleko od pola gry