Obiekt aktywny: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Akcje) |
|||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Obiekt aktywny''' to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry [[Kliki|klikowej]] poprzez umieszczenie go na planszy w [[Edytor etapu|edytorze etapu]]. Cechami unikalnymi OA w [[Klik & Play]] i [[The Games Factory]] jest zdolność do | + | '''Obiekt aktywny''' to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry [[Kliki|klikowej]] poprzez umieszczenie go na planszy w [[Edytor etapu|edytorze etapu]]. Cechami unikalnymi OA w [[Klik & Play]] i [[The Games Factory]] jest zdolność do [[ruch]]u i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W [[Multimedia Fusion]] i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów. |
==Opis działania i zastosowania== | ==Opis działania i zastosowania== | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
==Warunki== | ==Warunki== | ||
− | + | *'''Collisions''' | |
+ | **'''Another object''' - sprawdza, czy obiekt zderzył się z innym obiektem aktywnym | ||
+ | **'''Overlapping another object''' - sprawdza, czy obiekt nakłada się na inny obiekt aktywny | ||
+ | **'''Backdrop''' - sprawdza, czy obiekt zderzył się z [[Obiekt tła|tłem]] | ||
+ | **'''Overlapping a backdrop''' - sprawdza, czy obiekt nakłada się na [[Obiekt tła|tło]] | ||
+ | *'''Movement''' | ||
+ | **'''Is "..." stopped?''' - sprawdza, czy obiekt jest zatrzymany | ||
+ | **'''Is "..." bouncing?''' - sprawdza, czy obiekt się odbija | ||
+ | **'''Compare Speed of "..." to a value''' - porównuje szybkość obiektu | ||
+ | **'''Compare Acceleration of "..." to a value''' - porównuje przyspieszenie obiektu | ||
+ | **'''Compare Deceleration of "..." to a value''' - porównuje opóźnienie obiektu | ||
+ | **'''Has "..." reached a node in the path''' - sprawdza, czy obiekt osiągnął węzeł w ruchu po ścieżce | ||
+ | **'''Has "..." reached the end of its path''' - sprawdza, czy obiekt osiągnął końcowy węzeł w ruchu po ścieżce | ||
+ | *'''Animation''' | ||
+ | **'''Which animation of "..." is playing?''' - sprawdza, jaka animacja jest aktualnie odtwarzana | ||
+ | **'''Has an animation finished?''' - sprawdza, czy aktualna animacja się zakończyła | ||
+ | **'''Compare current level of "..." to a value''' - porównuje numer aktualnej klatki animacji | ||
+ | *'''Position''' | ||
+ | **'''Test position of "..."''' - testuje pozycję obiektu co do ustawienia w polu gry | ||
+ | **'''Is "..." getting close to window's edge''' - sprawdza, czy obiekt zbliżył się na pewną odległość od krawędzi okna | ||
+ | **'''Compare X position to a value''' - porównuje pozycję X obiektu | ||
+ | **'''Compare Y position to a value''' - porównuje pozycję Y obiektu | ||
+ | *'''Direction''' | ||
+ | **'''Compare direction of "..."''' - porównuje kierunek obiektu | ||
+ | *'''Visibility''' | ||
+ | **'''Is "..." visible''' - sprawdza, czy obiekt jest widzialny | ||
+ | **'''Is "..." invisible''' - sprawdza, czy obiekt jest niewidzialny | ||
+ | *'''Pick or count''' | ||
+ | **'''Pick "..." at random''' - wybiera losowy obiekt | ||
+ | **'''Have all "..." been destroyed''' - sprawdza, czy wszystkie obiekty zostały zniszczone | ||
+ | **'''Compare to the number of "..." objects''' - porównuje liczbę obiektów na planszy | ||
+ | **'''Test for no "..." objects in a zone''' - sprawdza, czy w obszarze nie ma obiektów | ||
+ | **'''Compare to the number of "..." objects in a zone''' - porównuje liczbę obiektów w obszarze | ||
+ | *'''Values''' | ||
+ | **'''Compare to alterable value A''' - porównuje zmienną A | ||
+ | **'''Compare to alterable value B''' - porównuje zmienną B | ||
+ | **'''Compare to alterable value C''' - porównuje zmienną C | ||
+ | **'''Compare to fixed value''' - porównuje identyfikator obiektu | ||
+ | **'''Flags''' | ||
+ | ***'''Is a flag on?''' - sprawdza, czy dana flaga jest włączona | ||
+ | ***'''Is a flag off?''' - sprawdza, czy dana flaga jest wyłączona | ||
==Akcje== | ==Akcje== | ||
*'''Movement''' | *'''Movement''' | ||
**'''Stop''' - zatrzymuje obiekt, | **'''Stop''' - zatrzymuje obiekt, | ||
− | **'''Start''' - | + | **'''Start''' - wznawia ruch obiektu, |
**'''Set speed...''' - ustawia aktualną prędkość (0-100), | **'''Set speed...''' - ustawia aktualną prędkość (0-100), | ||
**'''Set maximum speed...''' - ustawia maksymalną prędkość, | **'''Set maximum speed...''' - ustawia maksymalną prędkość, | ||
Linia 28: | Linia 68: | ||
**'''Start''' - przywraca animację, | **'''Start''' - przywraca animację, | ||
**'''Change''' - zmienia: | **'''Change''' - zmienia: | ||
− | **''' | + | ***'''Animation sequence''' - rodzaj animacji, |
− | **''' | + | ***'''Direction of animation''' - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam), |
− | **''' | + | ***'''Speed of animation''' - prędkość animacji, |
**'''Restore''' - przywraca poniższe do wartości pierwotnych: | **'''Restore''' - przywraca poniższe do wartości pierwotnych: | ||
− | **''' | + | ***'''Animation sequence |
− | **''' | + | ***'''Direction of animation |
− | **''' | + | ***'''Speed of animation |
− | **'''Paste image into background''' - | + | **'''Paste image into background''' - wkleja aktualną klatkę animacji obiektu do tła, |
**'''Bring to front''' - przesuwa obiekt nad wszystkie inne, | **'''Bring to front''' - przesuwa obiekt nad wszystkie inne, | ||
**'''Bring to back''' - przesuwa obiekt pod wszystkie inne, | **'''Bring to back''' - przesuwa obiekt pod wszystkie inne, | ||
Linia 44: | Linia 84: | ||
**'''Set Y Coordinate''' - ustawia współrzędną Y obiektu, | **'''Set Y Coordinate''' - ustawia współrzędną Y obiektu, | ||
*'''Direction''' | *'''Direction''' | ||
− | **'''Select direction...''' - ustawia kierunek, | + | **'''Select direction...''' - ustawia kierunek bezwzględny, |
− | **'''Look in the direction of...''' - | + | **'''Look in the direction of...''' - ustawia kierunek względem współrzędnych, |
*'''Visibility''' | *'''Visibility''' | ||
− | **'''Make Object Invisible''' - | + | **'''Make Object Invisible''' - ukrywa obiekt, |
− | **'''Make Object Reappear''' - | + | **'''Make Object Reappear''' - czyni obiekt widzialnym, |
− | **'''Flash Object''' - | + | **'''Flash Object''' - powoduje miganie obiektem, |
*'''Shoot an Object...''' - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny, | *'''Shoot an Object...''' - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny, | ||
*'''Destroy''' - niszczy obiekt, | *'''Destroy''' - niszczy obiekt, | ||
Linia 57: | Linia 97: | ||
**'''Set Off''' - wyłącza wybraną flagę, | **'''Set Off''' - wyłącza wybraną flagę, | ||
**'''Toggle''' - przełącza wybraną flagę. | **'''Toggle''' - przełącza wybraną flagę. | ||
+ | |||
+ | ===Zmiana wartości=== | ||
+ | *'''Which alterable value?''' - wybór zmiennej, która ma być zmodyfikowana, | ||
+ | *'''Change required''' | ||
+ | **'''Set value''' - ustalanie zmiennej na podaną liczbę, | ||
+ | **'''Add to value''' - dodawanie podanej liczby do zmiennej, | ||
+ | **'''Substract from value''' - odejmowanie podanej liczby od zmiennej, | ||
+ | **'''Spread a number''' - rozdzielanie pomiędzy obiekty danego typu kolejnych liczb od podanej. | ||
+ | |||
+ | ===Spread a number=== | ||
+ | {{Zdarzenie/Tabelka_n|naglowek=Kod do edytora zdarzeń|zawartosc= | ||
+ | {{zdarzenie|nr=1|warunki= | ||
+ | {{warunek|tresc={{EZ/Special}} Always}} | ||
+ | |akcje= | ||
+ | {{akcja|tresc={{Obiekt|A}} Spread value 3 in alterable value A}} | ||
+ | }} | ||
+ | }} | ||
+ | Następujące zdarzenie dla np. 5 obiektów "A" ustawi następujące wartości zmiennej A (w zależności od kolejności tworzenia obiektów "A"): ''3, 4, 5, 6, 7''. Akcja '''Spread a number''' zazwyczaj jest używana do przydzielania obiektom kolejnych, niepowtarzających się identyfikatorów, przez które można odnosić się do konkretnych obiektów, a nie do wszystkich danego typu naraz. | ||
==Wartości== | ==Wartości== | ||
− | + | *'''Movement''' | |
+ | **'''Speed''' - szybkość | ||
+ | **'''Acceleration''' - przyspieszenie | ||
+ | **'''Deceleration''' - opóźnienie | ||
+ | *'''Position''' | ||
+ | **'''X Coordinate''' - pozycja X | ||
+ | **'''Y Coordinate''' - pozycja Y | ||
+ | **'''X Coordinate of left edge''' - pozycja X lewej krawędzi | ||
+ | **'''X Coordinate of right edge''' - pozycja X prawej krawędzi | ||
+ | **'''Y Coordinate of top edge''' - pozycja Y górnej krawędzi | ||
+ | **'''Y Coordinate of bottom edge''' - pozycja Y dolnej krawędzi | ||
+ | *'''Animation''' | ||
+ | **'''Current direction value''' - kierunek animacji | ||
+ | **'''Current level''' - aktualna klatka animacji | ||
+ | **'''Current animation value''' - aktualna animacja | ||
+ | *'''Count''' | ||
+ | **'''Number of objects on the play area''' - ilość obiektów na polu gry | ||
+ | *'''Values''' | ||
+ | **'''Retrieve alterable value A''' - [[zmienna]] A | ||
+ | **'''Retrieve alterable value B''' - zmienna B | ||
+ | **'''Retrieve alterable value C''' - zmienna C | ||
+ | **'''Retrieve fixed value''' - stały, unikalny identyfikator danego obiektu | ||
+ | **'''Value of one of internal flags''' - wartość flagi (0- off, 1- on) | ||
==Konfiguracja w [[edytor etapu|edytorze etapu]]== | ==Konfiguracja w [[edytor etapu|edytorze etapu]]== | ||
− | + | *'''Movement''' | |
+ | **'''Select/change movement''' - wybór sposobu poruszania się obiektu | ||
+ | **'''Set direction''' - zmiana kierunku, gdy obiekt nie ma ustawionego ruchu | ||
+ | **'''Edit movement''' - zmiana ustawien sposobu poruszania się obiektu | ||
+ | *'''View''' | ||
+ | **'''To front''' - przesuwa obiekt na przednią warstwę wyświetlania (zasłania wszystkie inne) | ||
+ | **'''Forward one''' - przesuwa obiekt na wyższą warstwę | ||
+ | **'''Backward one''' - przesuwa obiekt na niższą warstwę | ||
+ | **'''To back''' - przesuwa obiekt na tylną (najniższą) warstwę | ||
+ | *'''Object preferences''' - szczegółowe ustawienia obiektu | ||
+ | *'''Edit Animations''' - edycja animacji | ||
+ | *'''Edit Name and Icon''' - edycja nazwy i ikony obiektu | ||
+ | *'''New Object''' | ||
+ | **'''Active''' - tworzy nowy obiekt aktywny na bazie aktualnego | ||
+ | **'''Backdrop''' - tworzy nowy [[obiekt tła]] | ||
+ | **'''Quick Backdrop''' - tworzy nowy [[obiekt szybkiego tła]] | ||
+ | *'''Resize''' - zmiana rozmiaru obiektu (niezalecane!) | ||
+ | *'''Align''' | ||
+ | **'''Horizontal''' | ||
+ | ***'''Left''' - wyrównanie obiektu do lewej | ||
+ | ***'''Center in playfield''' - wyrównanie obiektu do środka (poziomo) | ||
+ | ***'''Right''' - wyrównanie obiektu do prawej | ||
+ | **'''Vertical''' | ||
+ | ***'''Top''' - wyrównanie obiektu do góry | ||
+ | ***'''Center in playfield''' - wyrównanie obiektu do środka (pionowo) | ||
+ | ***'''Bottom''' - wyrównanie obiektu do dołu | ||
+ | |||
+ | ===Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu:=== | ||
+ | *'''Object handling''' | ||
+ | **'''Object global to the entire game''' - ustawia obiekt jako [[Obiekt globalny|globalny]] | ||
+ | **'''Objects qualifiers''' - kwalifikatory, inaczej grupy obiektów - w [[Edytor zdarzeń|edytorze zdarzeń]] grupa zachowuje się jak pojedyńczy obiekt, a w jednej grupie może być kilka różnych obiektów aktywnych | ||
+ | *'''Extra''' | ||
+ | **'''Follow the playfield''' - sprawia, że obiekt porusza się względem planszy | ||
+ | **'''Inactivate object if far from window''' - wyłącza obiekt (nie reaguje na zdarzenia), gdy jest on zbyt daleko od pola widzenia | ||
+ | **''Display as background (faster)'' | ||
+ | **'''Use fine detection''' - stosowanie techniki wykrywania kolizji uwzględniającej przeźroczystość (jako miejsce wolne) | ||
+ | *'''Advanced''' | ||
+ | **'''Save background''' - zachowaj tło | ||
+ | **''Wipe with color'' | ||
+ | **'''Ink Effect''' - wybór [[Efekt wtapiania|efektu wtapiania]] | ||
+ | **'''Load on call''' - ładowanie obiektu na żądanie | ||
+ | **'''Discard after use''' - wyładowanie po użyciu | ||
+ | **'''Destroy object if too far from playfield''' - niszczenie obiektu, gdy jest zbyt daleko od pola gry | ||
[[Kategoria:KNP]] | [[Kategoria:KNP]] | ||
[[Kategoria:TGF]] | [[Kategoria:TGF]] | ||
[[Kategoria:MMF]] | [[Kategoria:MMF]] | ||
+ | [[Kategoria:TGF2]] | ||
[[Kategoria:MMF2]] | [[Kategoria:MMF2]] |
Aktualna wersja na dzień 19:59, 9 lut 2008
Obiekt aktywny to podstawowy typ obiektu, który można wstawić do gry klikowej poprzez umieszczenie go na planszy w edytorze etapu. Cechami unikalnymi OA w Klik & Play i The Games Factory jest zdolność do ruchu i posiadanie trzech wartości zmiennych typu całkowitego A, B i C oraz 32 flag (od 0 do 31, typu logicznego). W Multimedia Fusion i późniejszych wartości jest więcej (MMF: 26) i posiada je większość obiektów, nie tylko aktywne. W MMF i dalej ruch też jest możliwy dla innych obiektów.
Spis treści
Opis działania i zastosowania
Zastosowań jest mnóstwo, bowiem jest to bardzo uniwersalny obiekt. Np.:
Warunki
- Collisions
- Movement
- Is "..." stopped? - sprawdza, czy obiekt jest zatrzymany
- Is "..." bouncing? - sprawdza, czy obiekt się odbija
- Compare Speed of "..." to a value - porównuje szybkość obiektu
- Compare Acceleration of "..." to a value - porównuje przyspieszenie obiektu
- Compare Deceleration of "..." to a value - porównuje opóźnienie obiektu
- Has "..." reached a node in the path - sprawdza, czy obiekt osiągnął węzeł w ruchu po ścieżce
- Has "..." reached the end of its path - sprawdza, czy obiekt osiągnął końcowy węzeł w ruchu po ścieżce
- Animation
- Which animation of "..." is playing? - sprawdza, jaka animacja jest aktualnie odtwarzana
- Has an animation finished? - sprawdza, czy aktualna animacja się zakończyła
- Compare current level of "..." to a value - porównuje numer aktualnej klatki animacji
- Position
- Test position of "..." - testuje pozycję obiektu co do ustawienia w polu gry
- Is "..." getting close to window's edge - sprawdza, czy obiekt zbliżył się na pewną odległość od krawędzi okna
- Compare X position to a value - porównuje pozycję X obiektu
- Compare Y position to a value - porównuje pozycję Y obiektu
- Direction
- Compare direction of "..." - porównuje kierunek obiektu
- Visibility
- Is "..." visible - sprawdza, czy obiekt jest widzialny
- Is "..." invisible - sprawdza, czy obiekt jest niewidzialny
- Pick or count
- Pick "..." at random - wybiera losowy obiekt
- Have all "..." been destroyed - sprawdza, czy wszystkie obiekty zostały zniszczone
- Compare to the number of "..." objects - porównuje liczbę obiektów na planszy
- Test for no "..." objects in a zone - sprawdza, czy w obszarze nie ma obiektów
- Compare to the number of "..." objects in a zone - porównuje liczbę obiektów w obszarze
- Values
- Compare to alterable value A - porównuje zmienną A
- Compare to alterable value B - porównuje zmienną B
- Compare to alterable value C - porównuje zmienną C
- Compare to fixed value - porównuje identyfikator obiektu
- Flags
- Is a flag on? - sprawdza, czy dana flaga jest włączona
- Is a flag off? - sprawdza, czy dana flaga jest wyłączona
Akcje
- Movement
- Stop - zatrzymuje obiekt,
- Start - wznawia ruch obiektu,
- Set speed... - ustawia aktualną prędkość (0-100),
- Set maximum speed... - ustawia maksymalną prędkość,
- Wrap Around Play Area - przy przejściu przez granicę pola gry obiekt pojawia się po przeciwnej jego stronie,
- Bounce - odbija,
- Reverse - odwraca kierunek ruchu,
- Animation
- Stop - zatrzymuje animację,
- Start - przywraca animację,
- Change - zmienia:
- Animation sequence - rodzaj animacji,
- Direction of animation - kierunek animacji (kier. ruchu pozostaje taki sam),
- Speed of animation - prędkość animacji,
- Restore - przywraca poniższe do wartości pierwotnych:
- Animation sequence
- Direction of animation
- Speed of animation
- Paste image into background - wkleja aktualną klatkę animacji obiektu do tła,
- Bring to front - przesuwa obiekt nad wszystkie inne,
- Bring to back - przesuwa obiekt pod wszystkie inne,
- Position
- Select Position - ustawia pozycję obiektu względem siebie, innego obiektu lub bezwzględnie,
- Swap Position with another Object - zamienia pozycję z innym obiektem,
- Set X Coordinate - ustawia współrzędną X obiektu,
- Set Y Coordinate - ustawia współrzędną Y obiektu,
- Direction
- Select direction... - ustawia kierunek bezwzględny,
- Look in the direction of... - ustawia kierunek względem współrzędnych,
- Visibility
- Make Object Invisible - ukrywa obiekt,
- Make Object Reappear - czyni obiekt widzialnym,
- Flash Object - powoduje miganie obiektem,
- Shoot an Object... - wystrzeliwuje inny obiekt aktywny,
- Destroy - niszczy obiekt,
- Values... - pozwala na manipulację zmiennymi A, B i C,
- Flags
- Set On - włącza wybraną flagę,
- Set Off - wyłącza wybraną flagę,
- Toggle - przełącza wybraną flagę.
Zmiana wartości
- Which alterable value? - wybór zmiennej, która ma być zmodyfikowana,
- Change required
- Set value - ustalanie zmiennej na podaną liczbę,
- Add to value - dodawanie podanej liczby do zmiennej,
- Substract from value - odejmowanie podanej liczby od zmiennej,
- Spread a number - rozdzielanie pomiędzy obiekty danego typu kolejnych liczb od podanej.
Spread a number
N | Zdarzenia |
1 |
Następujące zdarzenie dla np. 5 obiektów "A" ustawi następujące wartości zmiennej A (w zależności od kolejności tworzenia obiektów "A"): 3, 4, 5, 6, 7. Akcja Spread a number zazwyczaj jest używana do przydzielania obiektom kolejnych, niepowtarzających się identyfikatorów, przez które można odnosić się do konkretnych obiektów, a nie do wszystkich danego typu naraz.
Wartości
- Movement
- Speed - szybkość
- Acceleration - przyspieszenie
- Deceleration - opóźnienie
- Position
- X Coordinate - pozycja X
- Y Coordinate - pozycja Y
- X Coordinate of left edge - pozycja X lewej krawędzi
- X Coordinate of right edge - pozycja X prawej krawędzi
- Y Coordinate of top edge - pozycja Y górnej krawędzi
- Y Coordinate of bottom edge - pozycja Y dolnej krawędzi
- Animation
- Current direction value - kierunek animacji
- Current level - aktualna klatka animacji
- Current animation value - aktualna animacja
- Count
- Number of objects on the play area - ilość obiektów na polu gry
- Values
- Retrieve alterable value A - zmienna A
- Retrieve alterable value B - zmienna B
- Retrieve alterable value C - zmienna C
- Retrieve fixed value - stały, unikalny identyfikator danego obiektu
- Value of one of internal flags - wartość flagi (0- off, 1- on)
Konfiguracja w edytorze etapu
- Movement
- Select/change movement - wybór sposobu poruszania się obiektu
- Set direction - zmiana kierunku, gdy obiekt nie ma ustawionego ruchu
- Edit movement - zmiana ustawien sposobu poruszania się obiektu
- View
- To front - przesuwa obiekt na przednią warstwę wyświetlania (zasłania wszystkie inne)
- Forward one - przesuwa obiekt na wyższą warstwę
- Backward one - przesuwa obiekt na niższą warstwę
- To back - przesuwa obiekt na tylną (najniższą) warstwę
- Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu
- Edit Animations - edycja animacji
- Edit Name and Icon - edycja nazwy i ikony obiektu
- New Object
- Active - tworzy nowy obiekt aktywny na bazie aktualnego
- Backdrop - tworzy nowy obiekt tła
- Quick Backdrop - tworzy nowy obiekt szybkiego tła
- Resize - zmiana rozmiaru obiektu (niezalecane!)
- Align
- Horizontal
- Left - wyrównanie obiektu do lewej
- Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (poziomo)
- Right - wyrównanie obiektu do prawej
- Vertical
- Top - wyrównanie obiektu do góry
- Center in playfield - wyrównanie obiektu do środka (pionowo)
- Bottom - wyrównanie obiektu do dołu
- Horizontal
Object preferences - szczegółowe ustawienia obiektu:
- Object handling
- Object global to the entire game - ustawia obiekt jako globalny
- Objects qualifiers - kwalifikatory, inaczej grupy obiektów - w edytorze zdarzeń grupa zachowuje się jak pojedyńczy obiekt, a w jednej grupie może być kilka różnych obiektów aktywnych
- Extra
- Follow the playfield - sprawia, że obiekt porusza się względem planszy
- Inactivate object if far from window - wyłącza obiekt (nie reaguje na zdarzenia), gdy jest on zbyt daleko od pola widzenia
- Display as background (faster)
- Use fine detection - stosowanie techniki wykrywania kolizji uwzględniającej przeźroczystość (jako miejsce wolne)
- Advanced
- Save background - zachowaj tło
- Wipe with color
- Ink Effect - wybór efektu wtapiania
- Load on call - ładowanie obiektu na żądanie
- Discard after use - wyładowanie po użyciu
- Destroy object if too far from playfield - niszczenie obiektu, gdy jest zbyt daleko od pola gry