Klikipedia:Szablon edytora zdarzeń

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki

W artykułach i kursach TGF/MMF mogą pojawić się fragmenty zdarzeń i akcji. Warto je zakodować w uniwersalnym standardzie, który przypomina edytor zdarzeń. Oto instrukcja, jak to zrobić:

Krok pierwszy: ogólna budowa tabelki

W miejscu, gdzie ma pojawić się tabelka, wstawiasz poniższy kod:

{{Zdarzenie/Tabelka_n|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 
 <!--TUTAJ BEDA ZDARZENIA-->
 
 }}

Zamiast XXXXX wstawiasz tekst, który będzie widniał jako nagłówek kodu. Jest on obowiązkowy, jeśli nie masz pomysłu co tam wpisać podaj np. Kod do edytora zdarzeń itp.

Jest to jak widać bardzo ogólny szablonik, którego efekt będzie następujący:

N Zdarzenia

W oznaczonym miejscu będą pojawiać się zdarzenia. Na chwilę obecną zapamiętaj, że jedynym miejscem, w którym dodaje się tekst, warunki itp. jest szablon akcji/warunku, omawiany w punkcie trzecim. Na razie dodajmy zdarzenie:

Krok drugi: ogólna budowa zdarzenia

Pojedyncze zdarzenie ma następującą budowę:

{{Zdarzenie|nr=X|
 warunki=
 <!-- TUTAJ WARUNKI -->
 |
 akcje=
 <!-- TUTAJ AKCJE -->
 |
 }}

Zamiast X podajesz numer zdarzenia, który ma widnieć przy nim. Dodajmy trochę akcji i warunków:

Krok trzeci: ogólna budowa warunku/akcji

Aby dodać warunek, użyj następującego fragmentu kodu:

{{warunek|tresc= TREŚĆ WARUNKU }}

Da to poniższy efekt:

+ TREŚĆ WARUNKU

Analogicznie, aby wstawić pojedynczą akcję należy użyć konstrukcji:

{{akcja|tresc=TREŚĆ AKCJI}}

Da to poniższy efekt:

• TREŚĆ AKCJI

Składamy wszystko w jedno

Pytanie teraz, jak to wszystko połączyć, żeby zbudować ładną tabelkę? To proste. W pojedycznym zdarzeniu:

{{Zdarzenie|nr=X|
 warunki=
 <!-- TUTAJ WARUNKI -->
 |
 akcje=
 <!-- TUTAJ AKCJE -->
 |
 }}

Widzisz przygotowane miejsce na WARUNKI i AKCJE. Zamiast <!-- TUTAJ WARUNKI --> wstawiasz warunki według szablonu w kroku trzecim, po jednym warunku w każdej linijce. Analogicznie, zamiast <!-- TUTAJ AKCJE --> wstawiasz akcje według szablonu w kroku trzecim, po jednej akcji w każdej linijce. Przykładowo mamy więc:

{{Zdarzenie|nr=1|
 warunki=
 {{warunek|tresc=ala ma kota}}
 {{warunek|tresc=basia ma psa}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=zrób to}}
 {{akcja|tresc=zrób siamto}}
 {{akcja|tresc=zrób jeszcze coś}}
 |
 }}

Jest to kod pojedynczego zdarzenia. Zdarzenia wstawiamy do tabelki z kroku pierwszego w miejsce <!--TUTAJ BEDA ZDARZENIA-->, tak, by jedna linijka była zajęta przez co najwyżej jedno zdarzenie. Przykładowo, wstawmy trzy zdarzenia do tabelki (pierwsze z nich pochodzi z kodu powyżej):

{{Zdarzenie/Tabelka_n|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 
{{Zdarzenie|nr=1|
 warunki=
 {{warunek|tresc=ala ma kota}}
 {{warunek|tresc=basia ma psa}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=zrób to}}
 {{akcja|tresc=zrób siamto}}
 {{akcja|tresc=zrób jeszcze coś}}
 |
 }}

{{Zdarzenie|nr=2|
 warunki=
 {{warunek|tresc=licznik = 0}}
 {{warunek|tresc=gracz 1 umarł}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=zakończ grę}}
 {{akcja|tresc=sformatuj dysk twardy}}
 |
 }}
 
{{Zdarzenie|nr=3|
 warunki=
 {{warunek|tresc=wciśnięto guzik}}
 {{warunek|tresc=myszka jest odłączona}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=podłącz myszkę}}
 |
 }}

 }}

Sprawdźmy, czy działa:

N Zdarzenia
1
+ ala ma kota
+ basia ma psa
• zrób to
• zrób siamto
• zrób jeszcze coś
2
+ licznik = 0
+ gracz 1 umarł
• zakończ grę
• sformatuj dysk twardy
3
+ wciśnięto guzik
+ myszka jest odłączona
• podłącz myszkę

Voila! Pierwsza tabelka gotowa.

Podział tabelki

Nie zawsze jedna kobylasta tabelka jest dobrym pomysłem - okazuje się, że można rozdzielić jedną tabelkę na kilka części, wstawiając między nie swoje uwagi i komentarze. Można również robić po jednym zdarzeniu i każde komentować. Aby to zrobić, niezbędne jest jednak zamknięcie tabelki, napisanie uwagi i otworzenie nowej tabeli. Pojawi się jednak znowu nagłówek, a chcieliśmy go tylko na początku. Można na to zaradzić, otwierając tabelkę nie tradycyjnym szablonem:

{{Zdarzenie/Tabelka_n|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 
 <!--TUTAJ BEDA ZDARZENIA-->
 
 }}

zamiast niego należy użyć:

{{Zdarzenie/Tabelka|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 
 <!--TUTAJ BEDA ZDARZENIA-->
 
 }}

(bez końcówki _n przy słowie tabelka).

Sposób dalszego użycia jest identyczny. Zobaczmy, jak może wyglądać taka tabelka:

{{Zdarzenie/Tabelka|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 
 {{Zdarzenie|nr=4|
 warunki=
 {{warunek|tresc=ala ma kota}}
 {{warunek|tresc=basia ma psa}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=zrób to}}
 {{akcja|tresc=zrób siamto}}
 {{akcja|tresc=zrób jeszcze coś}}
 |
 }}

 {{Zdarzenie|nr=5|
 warunki=
 {{warunek|tresc=licznik = 0}}
 {{warunek|tresc=gracz 1 umarł}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=zakończ grę}}
 {{akcja|tresc=sformatuj dysk twardy}}
 |
 }}
 }}  
 tutaj fragment tekstu
 {{Zdarzenie/Tabelka|naglowek=XXXXX|zawartosc=
 {{Zdarzenie|nr=6|
 warunki=
 {{warunek|tresc=wciśnięto guzik}}
 {{warunek|tresc=myszka jest odłączona}}
 |
 akcje=
 {{akcja|tresc=podłącz myszkę}}
 |
 }}

 }}

Sprawdźmy, czy działa:

4
+ ala ma kota
+ basia ma psa
• zrób to
• zrób siamto
• zrób jeszcze coś
5
+ licznik = 0
+ gracz 1 umarł
• zakończ grę
• sformatuj dysk twardy

tutaj fragment tekstu

6
+ wciśnięto guzik
+ myszka jest odłączona
• podłącz myszkę

W jednym artykule może być nieskończenie wiele tabelek, zdarzeń, akcji i warunków.

Ikonki

Przyznasz, że suche teksty w tabelce imitującej edytor zdarzeń wyglądają poniekąd mało atrakcyjnie. Można temu zaradzić: oto dostępne w Klikipedii szablony ikonek:

Obiekty aktywne
obrazek opis szablon, jaki należy wkleić w miejscu, gdzie ma się pojawić
ActiveA.gif Obiekt aktywny A (active object A) {{Obiekt|A}}
ActiveB.gif Obiekt aktywny B (active object B) {{Obiekt|B}}
ActiveC.gif Obiekt aktywny C (active object C) {{Obiekt|C}}
Pozostałe obiekty wbudowane
obrazek opis szablon, jaki należy wkleić w miejscu, gdzie ma się pojawić
EZ-timer.png Kontrola czasu (timer) {{EZ/Timer}}
EZ-keyboard.png Klawiatura (keyboard) {{EZ/Keyboard}}
EZ-edit.png Pole edycji textu (edit box) {{EZ/Edit}}
EZ-frames.png Kontrola scenariusza (storyboard control) {{EZ/Frames}}
EZ-counter.png Licznik (counter) {{EZ/Counter}}
EZ-string.png Tekst (string) {{EZ/String}}
EZ-special.png Zdarzenia i akcje specjalne (special event) {{EZ/Special}}
EZ-inne.png Inne akcje i zdarzenia {{EZ/Inne}}
EZ-button.png Przycisk (button) {{EZ/Button}}
EZ-array.png Tablica (array) {{EZ/Array}}
EZ-file.png Plik (file object) {{EZ/File}}
Rozszerzenie zawnętrzne
obrazek opis szablon, jaki należy wkleić w miejscu, gdzie ma się pojawić
EZ-DMC2.png DMC2 {{EZ/DMC2}}
EZ-nobu.png Nobu HTTP {{EZ/Nobu}}
EZ-unzip.png Unzip Object {{EZ/Unzip}}
EZ-customs.png Custom Scrollbar {{EZ/CustomScrollbar}}
EZ-binary.png Binary object {{EZ/Binary}}
EZ-stringparser.png String parser {{EZ/Stringparser}}

Można ich używać zarówno w akcjach, jak i warunkach.