Frikik: Różnice pomiędzy wersjami

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
(+recenzja)
Linia 8: Linia 8:
 
program      = [[Multimedia Fusion]]|
 
program      = [[Multimedia Fusion]]|
 
język        = polski, niemiecki, angielski|
 
język        = polski, niemiecki, angielski|
download    = ze strony oficjalnej
+
download    = [http://dhost.info/lo1galeria/frikik/download/?jezyk=pl pobierz]
 
}}
 
}}
  

Wersja z 11:54, 25 lis 2006

Frikik
Frikik1.jpg
gatunek gra sportowa
data wydania 1.0 kwiecień 2006
1.5 maj 2006
stworzone w Multimedia Fusion
autor studio MOGAMES
Marcin Otorowski
Piotr Otorowski
Michał Gościniec
język polski, niemiecki, angielski
strona www morty.boo.pl/frikik
pobieranie pobierz

Frikik - darmowa gra sportowa, stworzona w Multimedia Fusion przez MOGAMES. Frikik zdobył uznanie graczy dopracowaną grafiką i prostotą rozgrywki. Gra dostępna jest w trzech wersjach językowych.

O grze

Frikik to symulator treningowych rzutów wolnych. Sterowanie odbywa się wyłącznie za pomocą myszy. Dostępne są dwa tryby gry:

  • zwyczajny (trening),
  • turniejowy, w którym w trybie Hot Seats może zmierzyć się ze sobą do 4 graczy.

Gra udostępnia statystyki i rozbudowany system powtórek, obok strony oficjalnej istnieje również baza rekordów z całego świata, w której zgromadzone są najlepsze wyniki wraz z powtórkami.

Historia powstawania gry

Wersja 1.0

Początku Frikika datuje się na połowę marca 2006. Autor nie miał w planach upublicznienia gry nad którą pracował - był to symulator grawitacji i ruchu piłki w rzucie izometrycznym. Po dodaniu bramki i stwierdzeniu, że może to być materiał na grę został opublikowany tekst jej zapowiedzi na forum NB [1] pod nazwą Fakbol.

frikik_old.jpg
Wczesna wersja Frikika

Była to bardzo wczesna wersja alfa, w której istniała jedynie możliwość oddania strzału na bramkę. Bardzo skromna grafika składała się wyłącznie z bramki, piłki oraz gradientu, udającego trawę.

Przez okres kolejnego miesiąca gra przechodziła spore przeobrażenia - zmienił się kąt perspektywy, co dało większy dynamizm i przegląd sytuacji, dodano mechanizm zapisywania i odtwarzania powtórek, menusy oraz muzykę, podszlifowano grafikę. Finalna wersja 1.0 Frikika ukazała się 19 kwietnia 2006 roku - trochę ponad 2 tygodnie po opublikowaniu zapowiedzi.

Nie był to jeszcze koniec cyklu wydawniczego gry. 21 kwietnia 2006 ukazała się wersja 1.1, zawierająca system wyników online, zintegrowany z oficjalną stroną Frikika [2]. W międzyczasie do gry dodana została animacja piłkarza, system wysyłania powtórek, więcej dźwięków oraz inne drobne poprawki błędów, zauważonych po premierze wersji 1.0.

Wersja 1.5

8 maja 2006 ukazała się finalna wersja 1.5, która niemal jednocześnie miała premierę w języku polskim, angielskim i niemieckim. Gra została opublikowana na stronie głównej TDC, zajęła drugie miejsce w głosowaniu na najlepszą grę GOTW, przegrywając o jeden punkt ze zwycięzcą. Poprzez publikację na stronie TDC grę poznał cały świat - opublikowało ją dotąd na swoich łamach kilkadziesiąt profesjonalnych serwisów, stron domowych, gra została również opublikowana w kilku tradycyjnych magazynach komputerowych (czeski Level, niemiecki Bravo ScreenFun i inne). Na potrzeby publikacji w niemieckim czasopismie zmieniła się grafika band, którą dostosowano do wymogów publikacji.

Sequel

Pół roku po premierze Frikika rozpoczęły się prace nad jego sequelem, znanym społeczności graczy pod kodową nazwą Wick to Freeq. Prace nad grą zostały wstrzymane po wycofaniu się Morty'ego ze sceny klikowej.

Tworzenie gry

frikik_real.jpg
Klatka z nagrania (nieobrobiona)
frikik_greenbox.jpg
Obrobiona klatka na zielonym tle

Animacja piłkarza

Mówi się, że Frikik nie byłby Frikikiem gdyby nie animacja kopiącego piłkę gracza. Polemikę z tym stwierdzeniem za wczasu podjęli autorzy gry, którzy zrobili jedną z najbardziej realistycznych animacji w historii gier klikowych.

Animacja kopiącego piłkarza jest w rzeczywistości zdjęciowym zapisem ruchu prawdziwego człowieka, nagranego na zielonym tle. Kamera zarejestrowała kilkusekundowe nagranie kopnięcia, które zajęło ok. 60 klatek animacji. Następnie ręcznie w programie graficznym wycięte zostało otoczenie, poprawiony kontrast ubioru, zmniejszono również animację do formatu niezbędnego w grze.

Podczas nagrań za punkt odniesienia służyła prawdziwa piłka - jej pozycja na nagraniu określiła położenie hot spota - ją również usunięto w procesie obróbki graficznej.

Problemem była perspektywa - Frikik jest grą w rzucie izometrycznym, z kolei na nagraniu podczas rozbiegu gracz na gołe oko zmniejsza się wskutek nieznacznego oddalenia od kamery. Problem ten został rozwiązany poprzez skalowanie wszystkich klatek animacji. Zostało to zrobione ręcznie, ponieważ w każdym kroku odległość i prędkość oddalania się była różna. Ostateczny efekt jest połączeniem wielu metod obróbki obrazu z prawdziwym kopnięciem piłki:

Wyniki online

Gra korzysta z dobrodziejstw rozszerzenia MooSock. Podczas tworzenia gry był problemy z jego działaniem - na niektórych komputerach próby połączenia się z serwerem były blokowane. Niestety żadna strona z poradnikami nie oferowała rozwiązania tego problemu. Autorzy obeszli więc ograniczenia, podszywając dane wysyłane z Frikika jako dane zwykłego formularza. Konstrukcja połączenia musiała się znacznie zmienić, ale dzięki temu Frikik łączy się bezproblemowo z bazą na wszystkich komputerach - nawet na tych, które mają problemy z innymi grami, używającymi MooSocka.

Wyróżnienia

  • Frikik był wielokrotnie publikowany na łamach internetowych serwisów i magazynów, a także w prasie tradycyjnej. Z ważniejszych osiągnięć warto wymienić między innymi 3 nominacje do najlepszych gier według redaktorów magazynu Ślimaczek i drugie miejsce w konkursie GOTW.
  • Frikik został zamieszczony na Cover CD dwóch zagranicznych czasopism - niemieckiego Bravo Screenfun i czeskiego Levela.
  • Niektóre ze stron są zmieszczone na oficjalnej liście stron wspierających Frikika - można ją znaleźć pod tym adresem

Ciekawostki

  • Po kliknięciu na drugie "i" w logo Frikika uruchamia się mini gra typu bat & ball.
  • Po wpisaniu imienia gracza 1 w turnieju snake uruchamia się mini gra snake.
  • Nazwa gry na etapie kodowym brzmiała "Fakbol"
  • Gra zawiera wiele easter eggów - ukryte gry to tylko dwa z nich :)

Linki zewnętrzne

Exquisite-khelpcenter.png
Klikipedia posiada recenzję tego projektu, której autorem jest Kamil
Kliknij aby przeczytać