Edytor zdarzeń: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Ciekawostki) |
m |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[grafika:Tgfinfo.gif|thumb|right|Konstrukcja edytora zdarzeń]] | [[grafika:Tgfinfo.gif|thumb|right|Konstrukcja edytora zdarzeń]] | ||
− | '''Edytor zdarzeń''' (''Event Editor'') to jeden z trzech edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na '''warunkach''' i '''akcjach'''. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła. | + | '''Edytor zdarzeń''' (''Event Editor'') to jeden z trzech głównych edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na '''warunkach''' i '''akcjach'''. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła. |
== Obsługa == | == Obsługa == | ||
− | Po lewej stronie ekranu znajdują się warunki. Aby stworzyć nowy warunek należy kliknąć na napisie | + | Po lewej stronie ekranu znajdują się '''warunki'''. Aby stworzyć nowy warunek, należy kliknąć na napisie ''New condition'' - otwiera się nowe okno. Tutaj należy wybrać [[obiekt aktywny|obiekt]] i warunek z nim związany. Można łączyć z sobą warunki: wystarczy kliknąć na zdarzenie i wybrać z menu ''Insert''. Otwiera się to samo okienko i również wybieramy pożądany element. |
− | + | ||
+ | Po określeniu '''warunków''' powstaje '''zdarzenie''', które nie ma '''akcji''', czyli w wypadku spełnienia warunków nic się nie dzieje. Aby to zmienić, w wierszu '''zdarzenia''' szukamy [[obiekt aktywny|obiektu]], na którym ma być wykonana '''akcja'''. Teraz klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy akcję do wykonania. Możemy zostać poproszeni o podanie jakiegoś parametru, np. liczby przy zmianie [[Zmienna|wartości]]. Możemy również kliknąć lewym przyciskiem myszy - wtedy otworzy się okno, w którym też możemy tworzyć akcje. Akcje możemy kopiować przeciągając je do innej ramki, lub przenosić przytrzymując przy tym klawisz ''Shift''. | ||
==Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia== | ==Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia== | ||
Linia 20: | Linia 21: | ||
}} | }} | ||
− | == Ciekawostki == | + | ==Grupy zdarzeń== |
+ | Patrz: [[grupa zdarzeń]]. | ||
+ | |||
+ | ==Edytor krokowy== | ||
+ | Jest to prawdopodobnie najmniej znany z edytorów w [[Kliki|klikach]]. To podedytor [[Edytor zdarzeń|edytora zdarzeń]], jednak uruchamia się go również poprzez [[edytor etapu]] i [[edytor scenariusza]]. | ||
+ | |||
+ | Po jego uruchomieniu włącza się gra. Podczas niej, gdy zostanie wykryty jakiś warunek (np. kolizja dwóch obiektów), który nie posiada wpisu w [[Edytor zdarzeń|edytorze zdarzeń]], gra jest zatrzymywana, a użytkownik może podać (lub nie) akcje, które następują w związku z danym zdarzeniem. | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
* W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji. | * W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji. | ||
* Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na '''grupy zdarzeń''', dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się. | * Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na '''grupy zdarzeń''', dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się. | ||
* Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów. | * Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów. | ||
− | == Zobacz też == | + | ==Zobacz też== |
*[[Edytor etapu]] | *[[Edytor etapu]] | ||
*[[Edytor scenariusza]] | *[[Edytor scenariusza]] |
Aktualna wersja na dzień 18:14, 2 maj 2007
Edytor zdarzeń (Event Editor) to jeden z trzech głównych edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na warunkach i akcjach. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła.
Spis treści
Obsługa
Po lewej stronie ekranu znajdują się warunki. Aby stworzyć nowy warunek, należy kliknąć na napisie New condition - otwiera się nowe okno. Tutaj należy wybrać obiekt i warunek z nim związany. Można łączyć z sobą warunki: wystarczy kliknąć na zdarzenie i wybrać z menu Insert. Otwiera się to samo okienko i również wybieramy pożądany element.
Po określeniu warunków powstaje zdarzenie, które nie ma akcji, czyli w wypadku spełnienia warunków nic się nie dzieje. Aby to zmienić, w wierszu zdarzenia szukamy obiektu, na którym ma być wykonana akcja. Teraz klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy akcję do wykonania. Możemy zostać poproszeni o podanie jakiegoś parametru, np. liczby przy zmianie wartości. Możemy również kliknąć lewym przyciskiem myszy - wtedy otworzy się okno, w którym też możemy tworzyć akcje. Akcje możemy kopiować przeciągając je do innej ramki, lub przenosić przytrzymując przy tym klawisz Shift.
Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia
N | Zdarzenia |
1 |
Grupy zdarzeń
Patrz: grupa zdarzeń.
Edytor krokowy
Jest to prawdopodobnie najmniej znany z edytorów w klikach. To podedytor edytora zdarzeń, jednak uruchamia się go również poprzez edytor etapu i edytor scenariusza.
Po jego uruchomieniu włącza się gra. Podczas niej, gdy zostanie wykryty jakiś warunek (np. kolizja dwóch obiektów), który nie posiada wpisu w edytorze zdarzeń, gra jest zatrzymywana, a użytkownik może podać (lub nie) akcje, które następują w związku z danym zdarzeniem.
Ciekawostki
- W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji.
- Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na grupy zdarzeń, dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się.
- Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów.