Edytor zdarzeń: Różnice pomiędzy wersjami

Klikipedia - klikowa encyklopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwarki
m (Ciekawostki)
m
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
[[grafika:Tgfinfo.gif|thumb|right|Konstrukcja edytora zdarzeń]]
 
[[grafika:Tgfinfo.gif|thumb|right|Konstrukcja edytora zdarzeń]]
'''Edytor zdarzeń''' (''Event Editor'') to jeden z trzech edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na '''warunkach''' i '''akcjach'''. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła.
+
'''Edytor zdarzeń''' (''Event Editor'') to jeden z trzech głównych edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na '''warunkach''' i '''akcjach'''. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła.
 
== Obsługa ==
 
== Obsługa ==
Po lewej stronie ekranu znajdują się warunki. Aby stworzyć nowy warunek należy kliknąć na napisie „New condition”. Otwiera się nam okienko. Tutaj wybieramy [[obiekt aktywny|obiekt]] i akcję z nim związaną. Można łączyć z sobą warunki. Wystarczy kliknąć na zdarzenie i wybrać z menu „Insert”. Otwiera się to samo okienko i również wybieramy akcje. Teraz możemy już stworzyć akcję.
+
Po lewej stronie ekranu znajdują się '''warunki'''. Aby stworzyć nowy warunek, należy kliknąć na napisie ''New condition'' - otwiera się nowe okno. Tutaj należy wybrać [[obiekt aktywny|obiekt]] i warunek z nim związany. Można łączyć z sobą warunki: wystarczy kliknąć na zdarzenie i wybrać z menu ''Insert''. Otwiera się to samo okienko i również wybieramy pożądany element.
W wierszu zdarzenia szukamy [[obiekt aktywny|obiektu]], na którym ma być wykonana akcja. Teraz klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy akcję do stworzenia. Możemy zostać poproszeni o podanie jakiegoś parametru. Możemy również kliknąć lewym przyciskiem myszy - wtedy otworzy się okno w którym też możemy tworzyć akcje. Akcje możemy kopiować przeciągając je do innej ramki, lub przenosić przytrzymując przy tym klawisz ''Shift''.
+
 
 +
Po określeniu '''warunków''' powstaje '''zdarzenie''', które nie ma '''akcji''', czyli w wypadku spełnienia warunków nic się nie dzieje. Aby to zmienić, w wierszu '''zdarzenia''' szukamy [[obiekt aktywny|obiektu]], na którym ma być wykonana '''akcja'''. Teraz klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy akcję do wykonania. Możemy zostać poproszeni o podanie jakiegoś parametru, np. liczby przy zmianie [[Zmienna|wartości]]. Możemy również kliknąć lewym przyciskiem myszy - wtedy otworzy się okno, w którym też możemy tworzyć akcje. Akcje możemy kopiować przeciągając je do innej ramki, lub przenosić przytrzymując przy tym klawisz ''Shift''.
  
 
==Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia==
 
==Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia==
Linia 20: Linia 21:
 
}}
 
}}
  
== Ciekawostki ==
+
==Grupy zdarzeń==
 +
Patrz: [[grupa zdarzeń]].
 +
 
 +
==Edytor krokowy==
 +
Jest to prawdopodobnie najmniej znany z edytorów w [[Kliki|klikach]]. To podedytor [[Edytor zdarzeń|edytora zdarzeń]], jednak uruchamia się go również poprzez [[edytor etapu]] i [[edytor scenariusza]].
 +
 
 +
Po jego uruchomieniu włącza się gra. Podczas niej, gdy zostanie wykryty jakiś warunek (np. kolizja dwóch obiektów), który nie posiada wpisu w [[Edytor zdarzeń|edytorze zdarzeń]], gra jest zatrzymywana, a użytkownik może podać (lub nie) akcje, które następują w związku z danym zdarzeniem.
 +
 
 +
==Ciekawostki==
 
* W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji.
 
* W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji.
 
* Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na '''grupy zdarzeń''', dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się.
 
* Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na '''grupy zdarzeń''', dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się.
 
* Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów.
 
* Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów.
  
== Zobacz też ==
+
==Zobacz też==
 
*[[Edytor etapu]]
 
*[[Edytor etapu]]
 
*[[Edytor scenariusza]]
 
*[[Edytor scenariusza]]

Aktualna wersja na dzień 18:14, 2 maj 2007

Konstrukcja edytora zdarzeń

Edytor zdarzeń (Event Editor) to jeden z trzech głównych edytorów w programach klikowych. W nim tworzymy właściwy kod programu. Cały system opiera się na warunkach i akcjach. Znajdują się tu wszystkie obiekty z wyjątkiem obiektów tła.

Obsługa

Po lewej stronie ekranu znajdują się warunki. Aby stworzyć nowy warunek, należy kliknąć na napisie New condition - otwiera się nowe okno. Tutaj należy wybrać obiekt i warunek z nim związany. Można łączyć z sobą warunki: wystarczy kliknąć na zdarzenie i wybrać z menu Insert. Otwiera się to samo okienko i również wybieramy pożądany element.

Po określeniu warunków powstaje zdarzenie, które nie ma akcji, czyli w wypadku spełnienia warunków nic się nie dzieje. Aby to zmienić, w wierszu zdarzenia szukamy obiektu, na którym ma być wykonana akcja. Teraz klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy akcję do wykonania. Możemy zostać poproszeni o podanie jakiegoś parametru, np. liczby przy zmianie wartości. Możemy również kliknąć lewym przyciskiem myszy - wtedy otworzy się okno, w którym też możemy tworzyć akcje. Akcje możemy kopiować przeciągając je do innej ramki, lub przenosić przytrzymując przy tym klawisz Shift.

Schemat wyglądu pojedynczego zdarzenia

Kod do edytora zdarzeń
N Zdarzenia
1
+ EZ-special.png run this event once
EZ-counter.png ile_rekordow: set Counter to 30
EZ-edit.png imie: limit text size to 20
EZ-edit.png data: limit text size to 10

Grupy zdarzeń

Patrz: grupa zdarzeń.

Edytor krokowy

Jest to prawdopodobnie najmniej znany z edytorów w klikach. To podedytor edytora zdarzeń, jednak uruchamia się go również poprzez edytor etapu i edytor scenariusza.

Po jego uruchomieniu włącza się gra. Podczas niej, gdy zostanie wykryty jakiś warunek (np. kolizja dwóch obiektów), który nie posiada wpisu w edytorze zdarzeń, gra jest zatrzymywana, a użytkownik może podać (lub nie) akcje, które następują w związku z danym zdarzeniem.

Ciekawostki

  • W jednym zdarzeniu może być maksymalnie 127 akcji.
  • Jednocześnie widocznych jest jedynie 4090 zdarzeń, pozostałe są ukryte - dobrym rozwiązaniem jest dzielenie kodu na grupy zdarzeń, dzięki czemu można wyświetlić tylko potrzebne zdarzenia i ominąć osiąganie ich liczby maksymalnej, przez co żadne zdarzenie nie ukryje się.
  • Przy pomocy klawisza CTRL i klikaniu na obiekty, można pokazać wyłącznie te zdarzenia, które dotyczą tych obiektów.

Zobacz też